Inleiding
Het vertrekpunt bij de Perspectiefnota 2022 liet een schommelend beeld zien, een tekort in 2023 (€ 2,4 miljoen), behoorlijke plussen in de jaren 2024 en 2025 (€ 2,7 miljoen en € 4,9 miljoen) en vervolgens een tekort in 2026 (€ 0,5 miljoen).
Na het opstellen van de perspectiefnota is de Meicirculaire uitgebracht. Hierin zat een voordeel voor Velsen. Hierdoor is het vertrekpunt bij het opstellen van de begroting positief. Maar er zijn ook financiële nadelen te verwerken. Bijvoorbeeld het effect van de inflatie en dan specifiek de hogere energielasten. Na het doorvoeren van deze autonome ontwikkelingen blijft er een positief meerjarenbeeld. Hierdoor is er ruimte om bij het proces Kleuren van de begroting keuzes te maken welke kansen er financieel verwerkt kunnen worden.
Het proces Kleuren van de begroting zal als 1e begrotingswijziging op de Begroting 2023 worden verwerkt.
Meerjarenperspectief
Nummer | Bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Primitieve begroting | -528 | 232 | 476 | 476 |
2 | Perspectiefnota | -1.863 | 2.514 | 4.376 | -942 |
Stand na 1e Burap/perspectiefnota | -2.391 | 2.746 | 4.852 | -465 | |
3 | Meicirculaire AU | 9.089 | 8.175 | 10.679 | 5.750 |
Mutaties begroting: | |||||
4 | Effect indexering | -2.058 | -1.987 | -2.028 | -2.055 |
5 | CAO lonen indexatie | PM | PM | PM | PM |
6 | Gestegen energiekosten | -780 | -766 | -766 | -766 |
7 | Bijdrage join venture sport voor gestegen energiekosten | -900 | -900 | -900 | -900 |
8 | Aanbesteding financieel systeem | -385 | -50 | 0 | 0 |
9 | Correctie aframen fte | -98 | -98 | -98 | -98 |
10 | Verhoging onderhoudsbudgetten openbare ruimte | -465 | -465 | -465 | -465 |
11 | Eliminatie Brandweerkazerne | -118 | 44 | 44 | 44 |
12 | Extra inzet op strategische advisering Tata Steel | -75 | -75 | -75 | -75 |
13 | Verlenging BIZ-termijn IJmuiden Centrum | -14 | 0 | 0 | 0 |
14 | Bodemtaken | 80 | 105 | 155 | 155 |
15 | Kostenverdeling | -1 | -1 | -1 | -1 |
16 | Rente effect | -401 | -769 | -885 | -1.000 |
17 | Leges en belastingen | 251 | 243 | 243 | 243 |
18 | Begrotingssaldo | 1.734 | 6.202 | 10.755 | 366 |
Toelichting mutaties meerjarenperspectief
1. Primitieve begroting
In deze regel staat het begrotingssaldo zoals was opgenomen in de Programmabegroting 2022. Dit is het startsaldo voor het opstellen van de perspectiefnota en de Begroting 2023.
2. Perspectiefnota
Dit is het financiële effect zoals was opgenomen in de Perspectiefnota 2022.
3. Meicirculaire 2022
Via het collegebericht Ontwikkeling gemeentefonds - Meicirculaire 2022 (registratienummer 75716-2022) is inzicht gegeven in het financiële effect van de Meicirculaire 2022. Via deze regel wordt de Meicirculaire verwerkt in de begroting.
4. Effect indexering
In de doorrekening zoals opgenomen in het collegebericht bij de Meicirculaire (zie bij punt 3.) is per abuis geen rekening gehouden met het bedrag wat gereserveerd moet worden voor de doorrekening van de indexatie. Deze wordt hiermee gecorrigeerd.
5. CAO lonen indexatie
Momenteel zijn er nog geen CAO afspraken. De onderhandelingsgesprekken zijn gaande. Daarom is deze regel als PM verwerkt.
6. Gestegen energielasten
Door de huidige ontwikkelingen rondom de oorlog in Oekraïne zijn de energielasten drastisch gestegen. Op basis van de tarieven welke in de zomer 2022 bekend zijn is berekend hoeveel de lasten gaan stijgen. Door de snelle ontwikkelingen is het waarschijnlijk dat deze berekening bij de Perspectiefnota 2023 opnieuw aangepast moeten worden.
7. Bijdrage joint venture sport (voor gestegen energielasten)
De bijdrage join venture sport wordt verhoogd door de hogere energielasten.
8. Aanbesteding financieel systeem
Dit betreft de extra lasten die gemaakt worden voor de aanschaf van een nieuw financieel systeem.
9. Correctie aframen fte
Bij de organisatie wijziging is per abuis 2 x de functie Technisch architect afgeraamd. Dit moet gecorrigeerd worden.
10. Verhoging onderhoudsbudgetten openbare ruimte
Dit jaar en in een deel van vorig jaar zijn we geconfronteerd met sterke prijsstijgingen (bijvoorbeeld een prijsstijging van 23% voor het laten leggen van asfalt en veelgebruikte plantsoorten 11%). Vanwege deze prijsstijgingen stijgt het meerjarig onderhoudsbudget budget met 15% en het vakbeheer budget met 10%.
11. Eliminatie Brandweerkazerne
De brandweerkazernes zijn overgedragen aan de VRK. Met de wijzigingen ramen we alle onderhoudsbudgetten af en passen de bijdrage aan de VRK aan.
12. Extra inzet op strategische advisering Tata Steel
Binnen de gemeente zijn al geruime tijd diverse medewerkers op enige manier betrokken bij het dossier luchtkwaliteit (veelal Tata Steel). De ontwikkelingen volgen elkaar snel op. De vraag van inwoners is groot en complex. Vanwege de complexiteit van het dossier is het noodzakelijk dat er een hoofdverantwoordelijk proces coördinator/strategisch overkoepelend adviseur is. Deze adviseur richt zich op alle zaken die te maken hebben met Tata, industrie en gezondheid. Hij/zij zorgt hierbij voor overzicht en stemt af met inhoudelijke adviseurs indien nodig. De adviseur adviseert het bestuur over ambities en daarop gerichte inzet en stemt af in de regio.
13. Verlenging BIZ-termijn IJmuiden Centrum
Eind 2023 eindigt de eerste BIZ-termijn voor IJmuiden centrum. Gemeente Velsen juicht een verlenging van de BIZ-termijn in IJmuiden centrum toe en zou dan ook graag medewerking verlenen aan een nieuw BIZ-traject in 2023.
14. Bodemtaken
De uitvoering hiervan was in 2019 begroot op € 315.000 structureel. Door de uitstel van de Omgevingswet komt deze taak pas in 2023 tot uitvoering. Inmiddels is de raming omlaag bijgesteld naar € 160.000. Daarbij heeft het Rijk aangegeven hier geen compensatie tegenover te stellen. In 2023 en 2024 is er wel rekening gehouden met een kwartiermaker voor de ondergrond.
15. Kostenverdeling
Hiermee wordt de kostenverdeling technisch verwerkt.
16. Rente effect
De totale rente is herberekend op basis van de nu bekende percentages. In de paragraaf financiering is een uitgebreide toelichting opgenomen op de totale financiering van Velsen.
17. Leges en belastingen
De tarieven van de leges en belastingen zijn berekend. Het voordeel bestaat uit een hogere OZB opbrengst door uitbreiding van het areaal. En door extra indexering wat grotendeels veroorzaakt wordt door hogere energielasten.
18. Begrotingssaldo
Dit is het begrotingssaldo na bovenstaande ontwikkelingen. Alle jaren komen positief uit.
Financiële positie
(Bedragen x € 1 miljoen) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Weerstandsvermogen | Jaarstukken | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||
2021 | na 1e Burap | ||||
Totaal weersstandscapaciteit | 18,2 | 15,6 | 15,6 | ||
Totaal risico's | 10,7 | 11,0 | 12,3 | ||
Ratio van het weerstandsvermogen | 1,71 | 1,42 | 1,26 |
Het weerstandsratio komt uit op 1,26. Dit is voldoende.
Door het kwantificeren van de risico's Privacy wetgeving en Cybercriminaliteit en door het toevoegen van de risico's Afbouw JeugdzorgPlus en Energielasten zijn de totale risico’s toegenomen. Hierdoor neemt het ratio in de Begroting 2023 af naar 1,26.
De norm van de raad is vastgestelde op 1,4. Bij de behandeling van de Begroting 2021 is afgesproken om deze onzekere financiële deze norm tijdelijk los te laten. En zodra een periode van meer financiële ruimte aanbreekt het weerstandsvermogen te verstevigen. Vooralsnog hanteren we een norm van 1,0. Dit is de norm die door onze toezichthouder, de provincie, wordt gehanteerd.
Tabel Meerjarenperspectief exploitatie 2023
(Bedragen x €1.000) | |||||||
Totaal programma's | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Omschrijving | |||||||
1 | Ondernemend en duurzaam Velsen | -1.118 | -968 | -1.283 | -1.012 | -859 | -819 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Vitaal en sociaal Velsen | -76.158 | -77.555 | -76.486 | -73.888 | -73.272 | -73.315 |
3 | Wonen en leven in Velsen | -19.303 | -22.569 | -22.809 | -23.289 | -23.577 | -23.632 |
4 | Burger en bestuur | -13.438 | -14.868 | -15.109 | -14.796 | -14.438 | -14.425 |
5 | Organisatie en financiën | 109.995 | 110.255 | 115.254 | 117.532 | 121.058 | 111.367 |
Begrote resultaat | -22 | -5.706 | -433 | 4.547 | 8.912 | -823 | |
0.10 Toevoeging aan reserves | -10.296 | -2.438 | -1.162 | -1.088 | -705 | -705 | |
0.10 Onttrekking aan reserves | 10.318 | 8.535 | 3.329 | 2.743 | 2.547 | 1.895 | |
Begrote resultaat | 0 | 391 | 1.734 | 6.202 | 10.755 | 366 |