Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Spaarnewoude
Recreatieschap Spaarnwoude
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlem, gemeente Haarlemmermeer en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten
Behartigd openbaar belang
Deze regeling heeft ten doel het binnen een vastgesteld gebied:
- Bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie.
- Het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu.
- Het tot stand brengen en onderhouden van een landschap, dat is afgestemd op het onder a en b geformuleerde.
Visie op de verbonden partij
Meewerken aan het bereiken van bovengenoemde doelstelling.
Beleidsvoornemens 2023-2026
In 2020 is de integrale visie Spaarnwoude Park en het Uitvoeringsprogramma (UVP) vastgesteld. Het UVP wordt gefaseerd uitgevoerd; de eerste fase betreft 2020-2024 met als belangrijkste punten:
- Het wegwerken van achterstallig onderhoud.
- Focus op het versterken van natuur, landschap en cultuurhistorie.
- Focus op de ontwikkeling van aantrekkelijke ontvangst- en verblijfsgebieden ten behoeve van een goede spreiding van de recreatieve druk (voor het ontvangstgebied SnowWorld is een ambitieschets gemaakt die in 2021 verder wordt uitgewerkt).
- Uitgeven in onder erfpacht van sleets geraakte gebouwen.
- Fietsbereikbaarheid (in Spaarnwoude en vanuit de steden).
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Velsen heeft samen met de andere participerende gemeenten en de provincie op zich genomen om de doelstelling zoals hierboven genoemd binnen de Gemeenschappelijke Regeling te realiseren.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
5,43 %
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
13.877
13.641
14.247
14.604
15.061
Vreemd vermogen
1.684
482
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
-1.218
-236
651
454
578
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
291
306
322
338
356
Toelichting financiële gegevens
Cijfers volgens uit de Begroting van het Recreatieschap.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Bloemendaal, Haarlem, Beemster, Purmerend, de Provincie Noord-Holland, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens
Behartigd openbaar belang
De dienst heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk adviseren over het milieubeleid en het, voorbereiden en (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de dienst en de deelnemers toetsbare afspraken over de omvang en kwaliteit van de te leveren producten en diensten, alsmede de daarbij behorende kosten.
Visie op de verbonden partij
De Omgevingsdienst IJmond is een uitvoerende dienst. De gemeente is wettelijk verplicht uitvoeringstaken op het gebied van milieu en duurzaamheid uit te laten voeren. Specifiek gaat het om vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van bijvoorbeeld bodem, lucht en geluid. Daarnaast bereidt de Omgevingsdienst als milieuafdeling van de gemeente Velsen het gemeentelijk beleid op het gebied van Milieu voor. Samen met de ODIJ draagt de gemeente zorg voor een integrale bescherming van milieu en leefomgeving. Het initiëren en stimuleren van een ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder daarmee toekomstige generaties te beperken in hun behoeftevoorziening.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Het werkveld van de Omgevingsdienst is nog steeds enorm in beweging. In de eerste plaats door de komst van de Omgevingswet, die ook voor de uitvoeringsdiensten grote gevolgen heeft. In 2023 wordt pas echt duidelijk wat de invoering van de Omgevingswet betekent. De ODIJ heeft zich de afgelopen jaren zo goed mogelijk voorbereid op de digitalisering, ketensamenwerking en het veranderende takenpakket. Als de Omgevingswet ingaat worden gemeenten bijvoorbeeld verantwoordelijk voor geurbeleid en bodembeleid. De Omgevingsdienst voert die taken dan niet langer uit voor de provincie maar voor de gemeenten. En dat heeft zowel inhoudelijke als financiële gevolgen.
In 2023 is de uitvoering van het programma Gezondheid & Luchtkwaliteit in volle gang. ODIJ adviseert Velsen, Beverwijk en Heemskerk over inhoudelijke keuzen ten behoeve van de uitvoering en coördineert het programma.
Daarnaast pakt de ODIJ voor de provincie en gemeenten de uitvoering van het Energiebesparingsakkoord op. Met dit programma geven de partijen een extra impuls aan de verplichte verduurzaming van bedrijven in de regio.Onderwerpen als stikstof, PFAS, alsmede emissies van Tata Steel en Harsco Metals hebben in de afgelopen anderhalf jaar specifiek in de IJmond geleid tot maatschappelijke onrust. De vele nog onbekende factoren in deze dossiers leiden tot onzekerheid over de realisatie van projecten en de daarbij behorende financiële risico’s voor onze deelnemers. De druk op het realiseren van CO2-reductie gaat na de Urgenda-uitspraak alleen maar toenemen. ODIJ adviseert haar deelnemers op deze dossiers.
Wijzigingen in de wet op de Gemeenschappelijke Regeling en de Omgevingswet leiden in 2023 tot aanpassingen van de gemeenschappelijke regeling. Daarnaast kan de noodzakelijk versterking van het VTH-stelsel Milieu (rapport Commissie van Aartsen) gevolgen hebben voor het takenpakket en de financiële organisatie van de ODIJ. De belangrijkste conclusie van de commissie van Aartsen is dat het huidige stelsel nog behoorlijk wat tekortkomingen kent waarbij met name de rol van de omgevingsdiensten nog onvoldoende uit de verf komt. Schaalgrootte, gebrek aan middelen en het ontbreken van een uniform takenpakket en mandaat, spelen hierbij een rol. In 2022 is het Kabinet begonnen met de uitwerking van de voorstellen uit het rapport. In 2022 heeft de ODIJ in dit kader gesprekken gevoerd met haar deelnemers over wensen en zorgen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente is verplicht de uitvoering van de milieutaken uit te besteden aan de Omgevingsdienst. (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Voor de overige taken is sprake van vrijwillige deelname aan de gemeenschappelijke regeling. Dat laatste betekent echter niet, dat aanpassen van het takenpakket van de ODIJ (vrijwillige deelname) zonder gevolgen is. Dat vraagt te allen tijde om een zorgvuldig en gezamenlijk proces.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Op dit moment is geen sprake van wensen over (gedeeltelijke) uittreding uit de ODIJ.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
De Omgevingsdienst doet verslag van haar prestaties via haar begrotingscyclus. Voor specifieke uitvoeringsprogramma's geldt dat ook tussentijds verslag wordt gedaan. Aanvullende informatie over de Omgevingsdienst IJmond staat op de website van de Omgevingsdienst.
De aanpassing van de Wet op de Gemeenschappelijke Regeling maakt het voor de raden van de deelnemende gemeenten mogelijk hun betrokkenheid bij de Omgevingsdienst te vergroten en vroegtijdig over belangrijke voornemens van de Omgevingsdienst te adviseren. In 2023 wordt duidelijk hoe de deelnemers van deze mogelijkheid gebruik willen maken en wat dat betekent voor de inhoud van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst IJmond.Financieel
(Wijziging) belang
Dit is 35,14%.
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
483
586
508
499
490
Vreemd vermogen
8.029
7.894
7.849
7.852
7.855
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1.855
2.060
2.111
2.164
2.218
Toelichting financiële gegevens
Alle bedragen zijn gebaseerd op de Begroting 2023 van de Omgevingsdienst.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Gemeenschappelijke regelingen ReinUnie
ReinUnie
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Geen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens en Steijn
Behartigd openbaar belang
De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen voor de afvalinzameling met NV HVC. Daarnaast wordt gestreefd samenwerking op het gebied van afvalverwerking en reiniging.
Visie op de verbonden partij
Het beheren en naleven van deze huur-, financieringsovereenkomsten zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Beleidsvoornemens 2023-2026
De activiteiten en beleidsvoornemens van de ReinUnie liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot afvalverwijdering van de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
47%
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Gemeenschappelijke regelingen Centraal Nautisch Beheer
Centraal Nautisch Beheer
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Het CNB is een Bedrijfsvoering organisatie. Deze kent een enkelvoudig bestuur. De gemeente benoemd een bestuurder (wethouder) in het DB en 3 (raadsleden) in het Algemeen bestuur.
Behartigd openbaar belang
Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Velsen en het Noordzeekanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
Intensieve samenwerking komt ten goede aan de veiligheid op het Noordzeekanaal en verminderd de administratieve lasten van de ondernemers.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Een veilige en vlotte afwikkeling van het scheepsvaartverkeer, informatiepositie benutten en verbeteren. Daarin speelt informatie en informatiesystemen steeds belangrijker. Er zijn snelle ontwikkelingen op het gebied van de scheepvaart informatiesystemen. CNB houdt zich bezig met het vormgeven van de informatieketens waar de havenmeester deel van uitmaakt in rol van autoriteit en partner. Ook de bouw van de sluis en nautische toegankelijkheid en veiligheid blijft een belangrijk aandachtspunt de komende jaren.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeente neemt vanaf 1994 op verzoek van Rijk en Amsterdam en met het oog op het gezamenlijke doel deel in de Gemeenschappelijke Regeling.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
Geen financieel belang
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Gemeenschappelijke regelingen IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, gemeente Heemskerk en gemeente Velsen.
(NB: Uitgeest heeft besloten om uit te treden per 31-12-2021)Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Steijn en Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de 3 IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking. Daarnaast is IJmond Werkt! verantwoordelijk voor de re-integratie taken van de Wsw doelgroep en de mensen met een indicatie Nieuw Beschut Werk.
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten voor zowel de werkgever als de kandidaat.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Velsen.
In de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! (GR) wordt gesproken over een afsprakenkader (artikel 31 in de GR) dat zich richt op de uitvoering en nadere invulling van taken en bevoegdheden om zoveel mogelijk werkzoekenden te begeleiden naar werk. Het huidige kader is nog geldig tot 1 januari 2022. Het nieuwe kader beoogt de bestaande afspraken waar nodig te verbeteren en opnieuw vast te leggen.
Het dagelijks bestuur van IJmond Werkt! en de portefeuillehouders van de 3 gemeenten geven samen vorm aan het afsprakenkader, waarin uitgangspunten en afspraken staan over onderliggende opgaven, resultaatverwachtingen, wijze van samenwerking met verschillende organisaties en op welke wijze besluiten worden genomen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente wordt bepaald op basis van het aantal inwoners voor de Re-integratie activiteiten, in 2022 komt dit uit op 45,8% (inwonersaantal per 01-01-2021)
De WSW activiteiten worden op basis van het WSW budget bepaald in de september circulaire 2021Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Gemeenschappelijke regelingen Noord-Hollands Archief
Noord-Hollands Archief
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gemeente Haarlem en gemeente Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de minister en de gemeenten bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden en de collecties die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de Provincie Noord-Holland en in de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten. Het Noord-Hollands Archief is ingesteld om archieven te bewaren voor het Rijksarchief in Noord-Holland en de gemeenten in de regio Kennemerland en deze voor het publiek toegankelijk te maken en houden. Het Noord-Hollands Archief zet hierbij ook in op het digitaliseren van archieven en beeldcollecties. Veelgevraagd en kwetsbaar materiaal wordt voor een breed publiek beschikbaar gemaakt.
Visie op de verbonden partij
Het Noord-Hollands Archief voert de wettelijke taak van beheer van archieven uit voor de gemeente. Het archief wordt ontsloten zodat zoveel mogelijk mensen kunnen kennismaken met de collectie en archieven.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Het programma van het Noord-Hollands Archief voor de periode 2021-2024 is beschreven in het meerjarenbeleidsplan “Klaar voor de Toekomst”. In dit beleidsplan worden de volgende 4 hoofdlijnen onderscheiden:
- Bronnen veiligstellen.
- Meer mogelijk maken met data.
- Publiek faciliteren en
- Organisatie blijven ontwikkelen. Hierbij worden in totaal 14 actielijnen onderscheiden met concrete acties en resultaten.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Dit is niet onderzocht. De gemeente zal, indien zij niet tevreden is over de geleverde dienstverlening, een andere oplossing moeten zoeken voor het beheer van haar archieven.
De samenstelling, vormgeving, structuur en de financiering van de Gemeenschappelijke regeling wordt in 2023 en 2024 gewijzigd vanwege wijzigingen in de GR-wetgeving, voorgenomen wijziging van de Archiefwet en de voorgenomen uittreding door het Rijk. Het is nog niet duidelijk of frictiekosten voorzienbaar zijn.Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
De raad wordt, in voorbereiding op besluitvorming, regelmatig geïnformeerd over het traject om te komen tot een nieuwe GR NHA.
Financieel
(Wijziging) belang
Jaarlijkse financiële bijdrage in de kapitaallasten en het archiefbeheer.
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
1.876
1.966
2.077
2.192
2.287
Vreemd vermogen
1.535
1.433
1.331
1.230
1.127
Resultaat
27
90
111
115
95
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
403.104
403.104
403.104
403.104
403.104
Toelichting financiële gegevens
In het verleden heeft de Belastingdienst bepaald dat het NHA geen algemene reserves mag aanhouden. Hierdoor is het voor het NHA niet mogelijk om een robuust eigen vermogen op te bouwen. In plaats hiervan is zoals hierboven beschreven een bedrag als weerstandsreserve op te nemen.
Dit kwam voort uit de mogelijkheid dat het NHA een deel van de Btw op inkoopfacturen terug kan vorderen. Dit betreft een koepelvrijstellingsafspraak.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig schoolverlaten regio West-Kennemerland
Programma 2
Vitaal en sociaal Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
https://www.leerplein-mzk.nl
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder J. Verwoort
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van de wetsuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op 1 gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens 2023-2026
In 2023 zal onverminderd uitvoering worden gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat 1 actueel en volledig bestand van alle 4- tot 27-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie en dergelijke waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van een vrijwillige deelname aan deze regeling. Wel is er een verplichting uitvoering te geven aan de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten.
Gemeente is de GR aangegaan voor de onderdelen leerplichtadministratie (voorheen GR Carel) en de regionale RMC-functie. De uitvoering van de leerplicht doet Velsen lokaal.Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Uit de gemeenschappelijke regeling volgt dat het gemeenschappelijk orgaan de financiële en overige gevolgen van uittreding regelt. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende gemeente de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige gemeenten geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Het jaarverslag wordt aan de raad aangeboden.
Financieel
(Wijziging) belang
Gemeente Haarlemmerliede & Spaarnwoude is door een gemeentelijke fusie per 1 januari 2019 uitgetreden uit de Gemeenschappelijke regeling schoolverzuim en VSV. Deze uittreding gaat gepaard met frictiekosten. Hiervoor is met die gemeente een afkoopsom voor percelen 1, 2 en 3 over 5 jaar afgesproken; deze afkoopsom zal worden ingezet de komende 5 jaar om te voorkomen dat de resterende gemeenten geconfronteerd worden met een financieel nadeel als gevolg van de uittreding (conform artikel 32, lid 6 van de GR).
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
41
43
45
45
Toelichting financiële gegevens
De bijdragen zijn gebaseerd op de Begroting 2021 en Meerjarenbegroting t/m 2024.
CARel (perceel 1) is het administratiesysteem van de leerplicht en RMC/VSV. De kosten worden verdeeld onder de deelnemende gemeenten van de GR. Jaarlijks stuurt Haarlem een rekening naar de deelnemende gemeenten. Deze rekening komt bij MO binnen en wordt vervolgens gesplitst in een deel voor de afdeling MO (ongeveer € 22.000) en een deel voor de afdeling automatisering (€ 13.000). Aan deze regeling ligt een collegebesluit ten grondslag van 2006 (zie map, onder CARel). Kosten CARel worden geboekt op 604030100 (leerplicht)/4127 goederen en diensten.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Gemeenten Bloemendaal, Beverwijk, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester Dales en wethouder Steijn
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en Publieke Gezondheidszorg:
- Het inventariseren van risico's van branden, rampen en crises.
- Het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
- Het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak.
- Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer.
- Het instellen en in stand houden van een GHOR.
- Het voorzien in de regionale meldkamerfunctie NH.
- Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
- Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken.
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
- Met ingang van 2020 uitvoering geven aan de taken van Veilig Thuis en aan een 7-tal taken op het gebied van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg.
Visie op de verbonden partij
Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet.
Beleidsvoornemens 2023-2026
De activiteiten en beleidsvoornemens van de Veiligheidsregio liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot crisisbeheersing/rampenbestrijding van de gemeente. De VRK hoopt in 2023 na de coronacrisis en de vluchtelingencrisis haar reguliere taken weer volledig op te kunnen pakken. Van de brandweer en crisisbeheersing zal veiligheid voor onze bewoners aandacht vragen. Daarnaast zal verbetering van de gezondheid van bewoners (samen met de GGD) en een veilige thuissituatie (Veilig Thuis) inzet vragen. Het jaar 2023 zal ook het jaar zijn van op juridisch gebied klaar zijn voor de toekomst. Er zal concrete invulling moeten worden gegeven van belangrijke wetswijzigingen, zoals de Wet open overheid, de Omgevingswet, de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen en de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s. Organisatorisch is er ook nog aandacht voor verduurzaming en cybersecurity.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Deelname is een wettelijke verplichting (Wet veiligheidsregio’s). Een overgang van de ene Veiligheidsregio naar de andere vraagt een Algemene Maatregel van Bestuur, daar de wettelijke bepaalde indeling dan aangepast moet worden.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Deelname is landelijk opgelegd. Veranderen van Veiligheidsregio kan enkel bij Algemene Maatregel van bestuur.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
De raad kan informele werkbezoeken brengen aan de Veiligheidsregio Kennemerland. De VRK organiseert deze werkbezoeken periodiek.
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is onveranderd.
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
4.595
4.487
4.414
4.364
4.315
Vreemd vermogen
55.752
57.215
54.946
52.050
50.983
Resultaat
319
243
-50
29
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
8.109
8.540
8.540
8.540
8.540
Toelichting financiële gegevens
De financiële gegevens zijn overgenomen uit de (ontwerp) Begroting 2023-2026 van de VRK.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er zijn geen taakstellingen opgenomen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De Veiligheidsregio heeft haar risico's geïnventariseerd en gekwantificeerd voor een totaalbedrag van € 5,1 miljoen. Hierop zijn diverse beheersmaatregelen ontwikkeld. De VRK hanteert een weerstandsratio van 0,7 uitgaande van de situatie dat de deelnemende gemeenten een deel van het risicodragerschap voor hun rekening nemen. De aangehouden weerstandscapaciteit bedraagt op basis van deze ratio € 3,6 miljoen (reserve € 3,5 miljoen + post onvoorzien € 0,1 miljoen) en men gaat er vanuit dat te verwachten risico's hiermee goed zijn op te vangen.
- Gemeenschappelijke regelingen Belastingsamenwerking Gouwe Rijland
Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Leiden
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
De gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest, Velsen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Zoeterwoude en het Hoogheemraadschap van Rijnland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
De Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR) is een samenwerkingsverband op het gebied van belastingen. De BSGR voert namens de deelnemers de heffing en invordering van lokale belastingen uit. Ook stelt de BSGR de hoogte van de WOZ-waarde voor alle onroerende zaken in deze gemeenten vast. Voordeel van de samenwerking is dat inwoners en bedrijven van de deelnemende gemeenten zoveel mogelijk 1 gezamenlijke aanslag voor de gemeentelijke en waterschapsbelasting ontvangen.
(NB Inwoners en bedrijven van Velsen-Noord ontvangen de gemeentelijke belastingaanslag van de BSGR en ontvangen de aanslag waterschapsbelasting van Noord-Hollands Noorderkwartier).Visie op de verbonden partij
De samenwerking vergroot de continuïteit, kwaliteit en betrouwbaarheid van de belastingwerkzaamheden en verbetert de dienstverlening aan inwoners en bedrijven. Ook leidt dit tot lagere kosten voor de deelnemende gemeenten.
Beleidsvoornemens 2023-2026
De gemeente houdt de regie over de beleidsvoornemens.
De BSGR is namens Velsen verantwoordelijk voor de uitvoering van:- Vaststelling van de WOZ-waardes (jaarlijkse herwaardering).
- De heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen overeenkomstig de gemeentelijke belastingverordeningen (de geïnde opbrengsten worden aan de gemeente afgedragen).
- De behandeling van bezwaar- en beroepschriften.
- De behandeling van kwijtscheldingsverzoeken.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De gemeenteraad heeft in 2020 besloten vanaf 1 januari 2021 alle gemeentelijke belastingwerkzaamheden onder te brengen bij de BSGR. De deelname is vrijwillig.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Gedurende de eerste 5 jaren na de datum van toetreding (1-1-2021) is het niet mogelijk om uit te treden. Bij uittreden geldt een minimale opzegtermijn van 1 jaar en zal door een onafhankelijke registeraccountant een liquidatieplan opgesteld worden. Dit plan wordt met ten minste 3/4 meerderheid van stemmen vastgesteld door het Algemeen bestuur en de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen zijn bindend en moeten binnen 6 maanden na uittreden worden voldaan. De kosten van het opstellen van het liquidatieplan komen voor rekening van de deelnemer die het voornemen heeft om uit te treden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Op dit moment vindt er 4 keer per jaar overleg plaats met de gemeentelijke regie-functionarissen. Daarnaast is er 4 keer per jaar een vergadering van het Algemeen bestuur, waarbij de wethouder het bestuur vertegenwoordigt. Jaarlijks wordt de raad in de gelegenheid gesteld om haar zienswijze op begroting (en jaarrekening) van de BSGR te geven.
Financieel
(Wijziging) belang
Bijdrage op grond van Begroting 2022 is € 1.182.359 en dat is 8.74% van de totale (begrote) deelnemersbijdragen.
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
695
695
695
695
695
Vreemd vermogen
5.748
5.643
5.538
5.433
5.328
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1.182
1.220
1.220
1.220
1.220
Toelichting financiële gegevens
De financiële gegevens zijn overgenomen uit de Begroting 2023.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er zijn geen taakstellingen opgenomen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Binnen de BSGR is een gestructureerd risicomanagement model ontwikkeld tot uiting komend in een ISAE controleraamwerk. Met behulp van dit model is een totaal gewogen risicobedrag berekend van € 1,2 miljoen. Dit berekende risico is voor de helft het gevolg van een forse toename van de te verwachten aantallen no cure no pay bezwaren met de bijbehorende proceskostenvergoedingen in de komende jaren. De andere helft is het vervangen van de belastingapplicatie.
Het risico wordt niet volledig gedekt door het weerstandsvermogen van € 505.000, waardoor een risico resteert van € 695.000 dat door deelnemers moet worden gedragen.
Voor de gemeente Velsen komt dit neer op risicobedrag van € 61.000.
Coöperaties en vennootschappen
- Coöperaties en vennootschappen Kennemerstrand N.V.
Kennemerstrand N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen, Seaport IJmuiden Onroerend Goed B.V., Recreatiepark Kabbelaarsbank B.V.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten en wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het verkrijgen, houden, onderhouden, ontwikkelen terrein en exploiteren van (beperkte) rechten op een door de Staat der Nederlanden in erfpacht uit te geven terrein (aangeduid als duin-midden-gebied en centrumgebied), gelegen ten zuiden van de zuidpier te IJmuiden, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten dat.
Het deelnemen in, het samenwerken met, het voeren van directie over en het verlenen van adviezen en andere diensten aan rechtspersonen met een gelijk of soortgelijk doel.
Het verrichten van al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Visie op de verbonden partij
Het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van het in erfpacht uitgegeven terrein duin-midden-gebied en centrumgebied, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten het terrein.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Het ontwikkelen van IJmuiden aan Zee tot een levendig en aantrekkelijk kustdorp rond de jachthaven, in samenwerking met Seaport Marina, KondorWessels Vastgoed en de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is 102 aandelen A (€ 31.797) - 51%
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Coöperaties en vennootschappen Zeehaven IJmuiden N.V.
Zeehaven IJmuiden N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Bedrijven gevestigd in het havengebied, gemeente Velsen, provincie Noord-Holland, gemeente Katwijk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente benoemt een van de 5 commissarissen.
Behartigd openbaar belang
Het beheren, ontwikkelen en exploiteren van het havengebied en de havenfaciliteiten en de weginfrastructuur ten dienste van de gevestigde ondernemingen, alsmede de visafslag ten dienste van de reders/aanvoerders en de groothandelaren.
Visie op de verbonden partij
Invloed aanwenden om in het havengebied de gewenste economische ontwikkeling tot stand te brengen en daartoe in het regionale en nationale zeehavennetwerk medewerking en steun verwerven en afstemming met omliggende woongebieden en het IJmuiderstrand. De directie van Zeehaven IJmuiden N.V. en de wethouders Economische zaken en Ruimtelijke ordening voeren hiertoe regelmatig overleg.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
De raad besloot in 1989 bij de oprichting van de NV tot de participatie c.q. tot de aankoop van aandelen.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
€ 816.804 aan aandelen, 16,9% van het aandelenkapitaal.
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Coöperaties en vennootschappen Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank voor Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG)
Programma 5
Organisatie en financiën
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, 11 provincies en een Hoogheemraadschap. De Gemeente Velsen bezit 280.410 aandelen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Vertegenwoordiger algemene vergadering van aandeelhouders: J. Verwoort
Behartigd openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage. De BNG heeft Duurzaamheid hoog op de agenda.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil de gemeente het aandelenbezit in de BNG behouden.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Er is geen sprake van frictiekosten. Verkoop van aandelen heeft invloed op de begroting van de Gemeente Velsen. De jaarlijkse inkomsten van de Gemeente Velsen nemen dan af. Dit houdt in dat er andere inkomsten gegenereerd moeten worden.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Binnen de planning- en controlcyclus kan de jaarrekening van de BNG achteraf aan de raad ter kennisname worden gestuurd.
Financieel
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 636.222,55. Dat is tevens het risicobedrag.
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financiële gegevens
De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal), de vervanging van Euribor en Eonia en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk).
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er is geen sprake van een (voorgenomen) bezuiniging.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Coöperaties en vennootschappen NV HVC
NV HVC
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
44 gemeenten en 6 waterschappen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Dinjens
Behartigd openbaar belang
De gemeente Velsen is aandeelhouder. HVC verwerkt en verhandeld het huishoudelijk afval van haar aandeelhouders en is duurzame energieleverancier.
Visie op de verbonden partij
De deelname in HVC heeft als doel het zeker stellen dat tegen de acceptabele kosten en op verantwoorde wijze het Velsense rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt.
Beleidsvoornemens 2023-2026
HVC is op basis van een dienstverleningsovereenkomst tevens het inzamelbedrijf voor huishoudelijk afval. Daarbij adviseert HVC over het behalen van afvalscheidingsdoelstellingen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
Velsen heeft 132 aandelen van de totaal 2.914 die er zijn uitgegeven.
Bij de uittreding (in 2018) van Zaanstad uit de GR AIJZ is overeengekomen dat Zaanstad 1 aandeel HVC onder voorwaarden in bezit kreeg.
De voorwaarde is dat als de aandelen HVC door Zaanstad ooit vervreemd worden aan derden de opbrengsten van dit ene aandeel worden verdeeld onder de deelnemers in AIJZ van destijds.
Zaanstad 50%, Velsen 25%, Heemskerk 12,5% en Beverwijk 12,5%. Deze situatie zou zich bijvoorbeeld in voor kunnen doen als HVC in de toekomst wordt verkocht aan een private marktpartij.Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Coöperaties en vennootschappen Regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM)
Regionale Ontwikkelingsmaatschappij (ROM)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland, ontwikkelbedrijf Noord-Holland Noord: Amsterdam, Amstelveen, Alkmaar, Beverwijk, Den Helder, Dijk en Waard, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Hoorn, Hollands-Kroon, Landsmeer, Ouder-Amstel, Purmerend, Schagen, Uithoorn, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Verwoort vertegenwoordigt de gemeente bij de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Velsen is bestuurlijk vertegenwoordigd in de MRA/platform Economie door wethouder Verwoort via de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Hier wordt de beleidsontwikkelingen rondom de ROM besproken.
Behartigd openbaar belang
Stimuleren MKB, innovatie, energietransitie, circulaire economie en duurzaamheid.
Visie op de verbonden partij
Met een regionaal investeringsfonds wordt er een gat gedicht tussen subsidies en private investeringen. Omdat veel innovatieve en duurzame investeringen moeilijker voor financiering in aanmerking komen, wordt hiermee een gat gedicht. In Velsen moet er op het vlak van duurzaamheid een flinke slag worden geslagen nog. Hiermee bieden we een faciliteit voor de bedrijven om die omslag sneller te maken. Een belangrijke randvoorwaarde voor verdere innovaties en transities.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de ROM Inwest opgenomen opgenomen voor een bedrag van € 1.800.
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen Stichting Halt
Stichting Halt
Programma 4
Burger en bestuur
Algemeen
Vestigingsplaats
Amstelveen
Website
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Bloemendaal, Beverwijk, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Niet van toepassing.
Behartigd openbaar belang
Halt is verantwoordelijk voor de zogenoemde Haltafdoeningen (alternatieve afdoening voor straffen van jeugdigen) conform de landelijke, door het Openbaar Ministerie, vastgestelde regels. Het doel van Halt is om vandalisme en andere vormen van jeugdcriminaliteit te voorkomen, te bestrijden en de oorzaken weg te nemen die tot dit gedrag onder de jeugd leiden. Om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen biedt Halt maatwerk en kijkt naar de individuele situatie van de jongere. In de gemeente Velsen geeft Halt hier onder andere invulling aan door voorlichting te geven in het basis- en voortgezet onderwijs op het gebied van jeugdcriminaliteit, online veiligheid, invloed van de groep en overlast rond de jaarwisseling. Halt participeert ook in netwerken en incidentele netwerkactiviteiten; bijvoorbeeld doorverwijzingen naar Halt bij vuurwerkovertredingen.
Visie op de verbonden partij
Halt wordt ingezet om grensoverschrijdend gedrag bij jongeren te voorkomen. De gemeente neemt voor dit doel jaarlijks uren af, bestemd voor preventieve activiteiten.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Voornemen is het versterken van de aanpak van jeugdoverlast door inzet van Halt, door bijvoorbeeld scholieren voor te lichten over groepsdruk, vuurwerkoverlast en jeugdoverlast. Ook wil de gemeente stimuleren dat de Haltstraf wordt ingezet bij jonge overtreders.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Velsen heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met Stichting Halt. Opzegging kost geld tenzij aan de voorwaarden voor opzegging uit de DVO wordt voldaan.
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Indien gewenst kan de raad eerder dan in het jaarverslag worden geïnformeerd door middel van een collegebericht.
Financieel
(Wijziging) belang
Niet van toepassing.
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
34
34
34
34
34
Toelichting financiële gegevens
€ 33.830 is bestemd voor het afnemen van preventieve activiteiten.
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Er zijn geen taakstellingen opgenomen.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
- Stichtingen en verenigingen Winkelstichting Plein ’45
Kennemerstrand N.V.
Programma 1
Ondernemend en duurzaam Velsen
Algemeen
Vestigingsplaats
IJmuiden
Website
Rechtsvorm
Naamloze Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen, Seaport IJmuiden Onroerend Goed B.V., Recreatiepark Kabbelaarsbank B.V.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder Diepstraten en wethouder Verwoort
Behartigd openbaar belang
Het verkrijgen, houden, onderhouden, ontwikkelen terrein en exploiteren van (beperkte) rechten op een door de Staat der Nederlanden in erfpacht uit te geven terrein (aangeduid als duin-midden-gebied en centrumgebied), gelegen ten zuiden van de zuidpier te IJmuiden, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten dat.
Het deelnemen in, het samenwerken met, het voeren van directie over en het verlenen van adviezen en andere diensten aan rechtspersonen met een gelijk of soortgelijk doel.
Het verrichten van al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Visie op de verbonden partij
Het ontwikkelen, onderhouden en exploiteren van het in erfpacht uitgegeven terrein duin-midden-gebied en centrumgebied, alsmede het ontwikkelen van infrastructurele werken buiten het terrein.
Beleidsvoornemens 2023-2026
Het ontwikkelen van IJmuiden aan Zee tot een levendig en aantrekkelijk kustdorp rond de jachthaven, in samenwerking met Seaport Marina, KondorWessels Vastgoed en de gemeente Velsen.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Er is sprake van vrijwillige deelname.
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
Het belang van de gemeente Velsen is 102 aandelen A (€ 31.797) - 51%
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Resultaat
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
n.b.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- Stichtingen en verenigingen Stichting Rijk
Stichting Rijk
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemstede
Website
www.stichtingrijk.nl
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeente Velsen en 15 andere gemeente in Noord en Zuid-Holland en Utrecht
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Algemeen directeur Koen Radstake
Behartigd openbaar belang
Het bevorderen van de doelmatigheid, rechtmatigheid en kwaliteit van de wijze van besteding van overheidsmiddelen met name ten behoeve van haar aangeslotenen, door het optimaliseren van inkoop en contractuitvoeringsprocessen. Zij faciliteert een regionaal inkoopbureau.
Visie op de verbonden partij
Beleidsvoornemens 2023-2026
Inkopen met impact. Efficiënte en effectieve inkoopprocessen faciliteren met veel aandacht voor circulair inkopen en gemeenschappelijke inkoop.
Is er sprake van een verplichte of vrijwillige deelname?
Vrijwillige deelname
Welke frictiekosten/frictieproblemen zijn voorzienbaar bij een eventuele uittreding (financiële en/of bestuurlijke)?
Hoe kan de informatievoorziening richting raad/college worden verbeterd?
Financieel
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2022
2023
2024
2025
2026
Eigen vermogen
nb
nb
nb
nb
nb
Vreemd vermogen
nb
nb
nb
nb
nb
Resultaat
0
0
0
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
443
nb
nb
nb
nb
Toelichting financiële gegevens
De stichting heeft geen verplichting om een meerjarenbegroting te maken en dit doen zij dan ook niet. Tevens zijn zij een stichting die geen winst maken.
Financieel beleid: weerstandvermogen op peil houden binnen bandbreedte, eventueel teveel betaalde bijdrage wordt jaarlijks teruggestort.Hoe wordt invulling gegeven aan de opgelegde bezuiniging?
Niet van toepassing.
Risico
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De hoogte van het weerstandsvermogen is gebaseerd op de te voorziene risico’s. De weerstandcapaciteit bij de jaarrekening is vastgesteld 1.2. (benodigde weerstandscapaciteit is € 903.500. De beschikbare weerstandcapaciteit is € 1.1084.199).