Financieel overzicht
(Bedragen x €1.000) | |||||||||
Vitaal en sociaal Velsen | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 3.970 | 2.172 | -1.798 | 3.772 | 1.692 | -2.080 | 3.722 | 1.693 | -2.029 |
5.1 Sportbeleid en activering | 263 | 11 | -252 | 417 | 23 | -394 | 0 | 0 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | 1.219 | 0 | -1.219 | 1.430 | 0 | -1.430 | 0 | 0 | 0 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 7.470 | 479 | -6.991 | 8.989 | 358 | -8.631 | 7.734 | 370 | -7.364 |
6.2 Wijkteams | 2.790 | 0 | -2.790 | 2.763 | 0 | -2.763 | 2.794 | 0 | -2.794 |
7.1 Volksgezondheid | 2.965 | 42 | -2.923 | 2.885 | 2 | -2.883 | 2.967 | 2 | -2.965 |
Totaal autorisatieniveau 2.1 | 18.678 | 2.705 | -15.972 | 20.257 | 2.076 | -18.181 | 17.217 | 2.065 | -15.152 |
6.3 Inkomensregelingen | 32.786 | 26.323 | -6.463 | 29.208 | 21.334 | -7.874 | 28.678 | 20.924 | -7.754 |
6.4 Begeleide participatie | 4.468 | 0 | -4.468 | 4.139 | 0 | -4.139 | 4.111 | 0 | -4.111 |
6.5 Arbeidsparticipatie | 2.949 | 559 | -2.390 | 4.008 | 0 | -4.008 | 3.640 | 0 | -3.640 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 697 | 0 | -697 | 780 | 0 | -780 | 803 | 0 | -803 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 18.443 | 378 | -18.065 | 16.516 | 294 | -16.222 | 18.474 | 294 | -18.180 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 24.584 | 2.261 | -22.323 | 19.164 | 13 | -19.151 | 19.901 | 0 | -19.901 |
6.81 Geescaleerde zorg | 101 | 388 | 287 | 76 | 0 | -76 | 92 | 0 | -92 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 2.005 | 0 | -2.005 | 2.596 | 0 | -2.596 | 2.554 | 0 | -2.554 |
Totaal autorisatieniveau 2.2 | 86.033 | 29.909 | -56.124 | 76.485 | 21.641 | -54.844 | 78.253 | 21.219 | -57.034 |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 184 | 0 | -184 | 236 | 0 | -236 | 221 | 0 | -221 |
4.2 Onderwijshuisvesting | 3.885 | 7 | -3.878 | 4.294 | 0 | -4.294 | 4.079 | 0 | -4.079 |
Totaal autorisatieniveau 2.3 | 4.068 | 7 | -4.061 | 4.530 | 0 | -4.530 | 4.299 | 0 | -4.299 |
Totaal saldo van baten en lasten | 108.779 | 32.621 | -76.158 | 101.272 | 23.717 | -77.555 | 99.770 | 23.284 | -76.486 |
0.10 Toevoeging aan reserves | |||||||||
0.10 Onttrekking aan reserves | 940 | 940 | 871 | 871 | 524 | 524 | |||
Begrote resultaat | 108.779 | 33.561 | -75.218 | 101.272 | 24.588 | -76.685 | 99.770 | 23.808 | -75.962 |
Autorisatie 2.1
Perspectiefnota 2022
De onderstaande autonome ontwikkelingen zijn in de perspectiefnota meegenomen:
- Beschermd wonen
Met ingang van 1 januari 2023 zou de gemeente Velsen verantwoordelijk worden voor nieuwe cliënten die een beschermd wonen indicatie nodig hebben. Het besluit hierover is echter uitgesteld.
De onderstaande niet-autonome ontwikkelingen zijn in de perspectiefnota meegenomen:
- Subsidie Stichting Welzijn Velsen
De gemeente bezuinigde de afgelopen jaren structureel op welzijn. Op 31 augustus 2021 besloot het college € 54.000 van de bezuiniging op SWV voor 2022 terug te draaien. Daarmee kon in coronatijd extra worden ingezet op eenzaamheid en sociaal isolement. Dit is doorgezet naar 2023 en het voorstel is om dit structureel op te nemen ook na 2023.
Begroting 2023: overige ontwikkelingen
- Geen overige ontwikkelingen
Autorisatie 2.2
Perspectiefnota 2022
De onderstaande autonome ontwikkelingen zijn in de perspectiefnota meegenomen:
- Collectieve zorgverzekering minima
De gemeente biedt een collectieve zorgverzekering voor minima (CZM) aan. De CZM is bedoeld voor inwoners met hoge zorgkosten en een laag inkomen. In 2021 is er een bezuinigingsmaatregel van € 124.000 opgelegd op het budget CZM. Ondanks de bezuiniging is het aantal deelnemers gestegen. Het effect hiervan op de begroting is in 2023 € 200.000 en vanaf 2024 € 225.000 structureel.
- Verhogen tarieven gecertificeerde instellingen
Het college besloot de tarieven voor de Gecertificeerde Instellingen (GI-en) vanaf 1 januari 2022 te verhogen naar het landelijk gemiddelde tarief. Door de verhoging van de tarieven kunnen de GI-en kwalitatief betere hulp bieden aan jeugdigen en gezinnen in Velsen. Het effect hiervan op de Begroting 2023 en verder is € 234.000.
- Crisisbeoordelingen Parnassia:
Per 1 januari 2022 wijzigde het rekenmodel voor de financiering van de crisisbeoordelingen van Parnassia. De zorgverzekeraar vergoed niet langer het deel voor het beschikbaarheidscomponent voor de jeugd. De kosten hiervan (€ 25.000) zijn structureel verwerkt in de begroting.
- Aanpassing Indexering Jeugd
Jaarlijks indexeren we de contracten met zorgaanbieders volgens de contractafspraken. Bij het vaststellen van de Begroting 2022 is rekening gehouden met een indexpercentage van 1,5%. Voor de gecontracteerde zorg zijn per 1 januari de tarieven op basis van de geldende contractafspraken echter geïndexeerd met hogere percentages. Dit houdt in dat we de contracten voor producten zorg met verblijf met 2,9% indexeren en alle ambulante zorgproducten met 3,0%. De extra lasten van circa € 300.000 worden vanuit het Rijk gecompenseerd.
- Toenemende vraag Wmo
We zien al jaren de vraag naar Wmo-ondersteuning toenemen, gedreven door ontwikkelingen zoals de verlaging van het abonnementstarief, de vergrijzing en het langer zelfstandig wonen. Omdat Wmo een open einde regeling is, hebben we hier maar beperkt invloed op.Op basis van de zichtbare stijgende trend in de vraag naar Wmo, schatten we een verwachte groei (5%) van het aantal inwoners dat een beroep zal doen op Wmo-voorzieningen. Voor de toenemende vraag van 5% verwachten we circa € 850.000 extra nodig te hebben. Door de aanpassing in het abonnementstarief per 2025, verwachten we dat de extra kosten daarna weer afnemen naar € 400.000 in 2025 en € 200.000 in 2026.
- Wmo formatie
In 2021 zagen we het aantal aanvragen voor de Wmo-voorzieningen snel stijgen, met name voor begeleiding en hulp bij het huishouden. We verwachten dat de stijging van het aantal inwoners dat een beroep doet op de Wmo doorzet. Om deze meldingen te kunnen behandelen, is een uitbreiding van de formatie van de Wmo nodig. We breiden uit op de functies Wmo consulent, administratie en kwaliteitsmedewerker. In totaal 3,5 fte. De kosten hiervoor zijn € 275.000 structureel.
- Regionaal Expertise Team
Iedere jeugdhulpregio in Nederland richt binnen hun jeugdhulpstructuur een Regionaal Expertise Team (RET) in. Het RET vormt de centrale plek voor complexe casuïstiek. Elke gemeente binnen Zuid-Kennemerland en IJmond draagt naar verhouding (inwonersaantal) bij aan de bemensing van het RET. In de Begroting 2023 en verder is gevraagd om een structureel budget van € 41.000 in de begroting.
- Inboedelopslag na huisuitzetting
Op 1 oktober 2020 trad de herziening van het beslag- en executierecht in werking. Deze herziening verplicht gemeenten de verantwoording te nemen over het meevoeren en opslaan van inboedel van mensen die uit huis gezet zijn. Voor de uitvoering van deze taak is een budget van € 30.000 structureel vrijgemaakt. De onderstaande niet-autonome ontwikkelingen zijn in de Kadernota meegenomen:
Begroting 2023: overige ontwikkelingen
- Ontwikkelingen Jeugdbudget 2023 een verder
Voor het domein Jeugd spelen een aantal ontwikkelingen die van belang zijn voor de Begroting 2023 en verder. In de Perspectiefnota is al meegegeven dat er landelijk sprake is van een toenemende vraag aan Jeugdhulp en dat dit onvermijdelijk ook effect heeft op de gemeente Velsen. Daarentegen is door de gemeente Velsen afgelopen jaren een inspanning geleverd om de kostenstijging voor Jeugd beheersbaar te houden. Daarnaast speelt mee dat de regio-gemeentes momenteel bezig zijn met een aanbesteding voor de inkoop van Jeugdhulp. Deze zullen leiden tot nieuwe contractafspraken met mogelijk budgettaire impact op de begroting van Velsen. Die impact hangt met name af van de verdeelsleutel die de regio-gemeentes onderling afspreken. De huidige inschatting is dat eventuele kostenstijgingen in de Jeugdhulp in 2023 gedekt kunnen worden vanuit een extra toekenning van het Rijk voor Jeugd (volgend uit de Meicirculaire), welke in 2023 € 1,5 miljoen bedraagt en in de jaren daarna circa € 0,5 miljoen.
Autorisatie 2.3
Perspectiefnota 2022
- Geen autonome ontwikkelingen.
De onderstaande niet-autonome ontwikkelingen zijn in de perspectiefnota meegenomen:
Tijdelijke huisvesting Brederode Daltonschool
- In het Integraal Onderwijs Huisvesting Plan (IOHP) staat voor de Brederode Daltonschool in 2023 nieuwbouw op de planning. De nieuwbouw moet op de locatie komen van het huidige gebouw. Tijdelijke huisvesting in de vorm van noodlokalen (huur of koop) is de enige optie. In het IOHP zijn alleen de investeringsbedragen opgenomen. De extra kosten in verband met tijdelijke huisvesting zijn niet meegenomen. De extra lasten bedragen € 150.000 in 2023 en € 250.000 in 2024.
- Bovenregionale Governance
De Provincie Noord-Holland houdt Interbestuurlijk Toezicht (IBT) op de uitvoering van de Jeugdwet door gemeenten. De partners in Noord-Holland besloten een projectleider voor Noord-Holland aan te stellen. In 2023 is een bijdrage voor Velsen opgenomen van € 15.000.
- Verbeteren Kindregelingen
Kinderen worden gesteund door (tijdelijke) inkomensondersteunende maatregelen. We gaan het pakket kindregelingen verbeteren door een hogere inkomensgrens te hanteren (120% of 130%) en het aanbod te optimaliseren. Voor 2023 is hiervoor € 80.000 opgenomen in de begroting.
Begroting 2023: overige ontwikkelingen
- Geen overige ontwikkelingen.
Mutaties in de reserves
(Bedragen x €1.000) | ||||
Reserve | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Res. Dekking kapitaallasten | 124 | 122 | 122 | 122 |
Res. Sociaal domein | 350 | 0 | 0 | 0 |
Reserve Schuldenfonds jongeren | 50 | 50 | 0 | 0 |
Onttrekking aan reserve(s) | 524 | 172 | 122 | 122 |
Meerjarenperspectief
(Bedragen x €1.000) | ||||||
Vitaal en sociaal Velsen | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | ||||||
4.1 Openbaar basisonderwijs | -184 | -236 | -221 | -221 | -221 | -221 |
4.2 Onderwijshuisvesting | -3.878 | -4.294 | -4.079 | -4.113 | -4.166 | -4.309 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -1.798 | -2.080 | -2.029 | -2.059 | -2.059 | -2.059 |
5.1 Sportbeleid en activering | -252 | -394 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.2 Sportaccommodaties | -1.219 | -1.430 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | -6.991 | -8.631 | -7.364 | -6.897 | -6.886 | -6.885 |
6.2 Wijkteams | -2.790 | -2.763 | -2.794 | -2.794 | -2.815 | -2.815 |
6.3 Inkomensregelingen | -6.463 | -7.874 | -7.754 | -7.658 | -7.608 | -7.608 |
6.4 Begeleide participatie | -4.468 | -4.139 | -4.111 | -4.079 | -4.101 | -4.093 |
6.5 Arbeidsparticipatie | -2.390 | -4.008 | -3.640 | -3.662 | -3.709 | -3.753 |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -697 | -780 | -803 | -803 | -803 | -803 |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | -18.065 | -16.222 | -18.180 | -18.155 | -17.405 | -17.196 |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | -22.323 | -19.151 | -19.901 | -17.805 | -17.830 | -17.904 |
6.81 Geescaleerde zorg | 287 | -76 | -92 | -124 | -151 | -151 |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | -2.005 | -2.596 | -2.554 | -2.554 | -2.554 | -2.554 |
7.1 Volksgezondheid | -2.923 | -2.883 | -2.965 | -2.965 | -2.965 | -2.965 |
Totaal saldo van baten en lasten | -76.158 | -77.555 | -76.486 | -73.888 | -73.272 | -73.315 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.10 Onttrekking aan reserves | 940 | 871 | 524 | 172 | 122 | 122 |
Begrote resultaat | -75.218 | -76.685 | -75.962 | -73.715 | -73.149 | -73.192 |