Financieel overzicht
(Bedragen x €1.000) | |||||||||
Organisatie en financiën | Rekening 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
0.5 Treasury | -1.174 | 990 | 2.164 | -1.770 | 955 | 2.725 | -438 | 921 | 1.359 |
0.61 OZB Woningen | 1.302 | 8.841 | 7.539 | 880 | 8.965 | 8.085 | 880 | 9.654 | 8.774 |
0.62 OZB niet-woningen | 5 | 8.251 | 8.246 | 70 | 8.636 | 8.566 | 5 | 8.938 | 8.933 |
0.63 Parkeerbelasting | 0 | 329 | 329 | 0 | 382 | 382 | 0 | 394 | 394 |
0.64 Belastingen overig | 8 | 2.894 | 2.886 | 39 | 546 | 506 | 8 | 636 | 628 |
0.7 Algemene uitkering en overige gemf | 0 | 114.277 | 114.277 | 159 | 120.023 | 119.864 | 162 | 127.413 | 127.251 |
0.8 Overige baten en Lasten | 1.186 | 694 | -492 | 5.056 | 525 | -4.530 | 2.002 | 168 | -1.834 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | -6 | 0 | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.4 Economische promotie | 0 | 617 | 616 | 2 | 1.000 | 998 | 1 | 1.077 | 1.076 |
Totaal autorisatieniveau 5.1 | 1.321 | 136.892 | 135.571 | 4.437 | 141.033 | 136.596 | 2.618 | 149.199 | 146.580 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 2.836 | 3.967 | 1.131 | 2.160 | 2.739 | 578 | 1.925 | 3.004 | 1.078 |
0.4 Overhead | 22.906 | 229 | -22.677 | 25.051 | 615 | -24.436 | 25.190 | 602 | -24.588 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 427 | 47 | -380 | 513 | 140 | -372 | 551 | 144 | -407 |
2.2 Parkeren | 8 | 0 | -8 | 12 | 0 | -12 | 7 | 0 | -7 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 292 | 527 | 235 | 339 | 534 | 195 | 294 | 550 | 255 |
5.2 Sportaccommodaties | 6.050 | 4.164 | -1.886 | 7.012 | 4.409 | -2.603 | 7.727 | 2.340 | -5.386 |
5.3 Cult. presentatie, productie en part | 57 | 0 | -57 | 24 | 0 | -24 | 25 | 2 | -23 |
5.5 Cultureel erfgoed | 125 | 27 | -97 | 51 | 17 | -35 | 56 | 17 | -39 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr | 150 | 0 | -149 | 94 | 0 | -94 | 328 | 0 | -328 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 1.184 | 0 | -1.184 | -452 | 0 | 452 | 1.800 | 0 | -1.800 |
Totaal autorisatieniveau 5.2 | 34.034 | 8.961 | -25.073 | 34.804 | 8.453 | -26.351 | 37.903 | 6.659 | -31.244 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 367 | 5 | -362 | 1.488 | 1.539 | 51 | 9.222 | 9.360 | 138 |
8.2 Grondexploitatie-niet-bedrijventerr | 1.365 | 1.224 | -141 | 4.491 | 4.450 | -41 | 989 | 769 | -220 |
Totaal autorisatieniveau 5.3 | 1.732 | 1.229 | -503 | 5.980 | 5.989 | 10 | 10.211 | 10.129 | -82 |
Totaal saldo van baten en lasten | 37.087 | 147.082 | 109.995 | 45.220 | 155.475 | 110.255 | 50.732 | 165.986 | 115.254 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 9.176 | 9.176 | 978 | 978 | 387 | 387 | |||
0.10 Onttrekking aan reserves | 7.047 | 7.047 | 5.174 | 5.174 | 1.566 | 1.566 | |||
Begrote resultaat | 46.263 | 154.130 | 107.866 | 46.199 | 160.650 | 114.451 | 51.119 | 167.552 | 116.433 |
Ontwikkeling uit Perspectiefnota
Autonome ontwikkelingen
Actualisatie grondexploitaties
- Op basis van de laatste prospectie is de begroting van de grondexploitaties aangepast met als resultaat een voordeel van € 749.000 in 2022, een nadeel van € 21.000 in 2023 en een voordeel van € 276.000 in 2024. Het betreft de grondexploitatie van de locaties Grote Hout, Wijkermeerweg, Oud IJmuiden, van Diepenstraat en Lagersstraat.
Nieuw cao-akkoord
- Na een lange periode van onderhandelen ligt er nu een principeakkoord met als resultaat een structureel nadelig effect van € 211.000.
Digitalisering licentiekosten
- In opdracht van de Europese Commissie wordt ook in Nederland de Digitale Overheid vormgegeven. Alle nieuwe wetgeving bevat als gevolg daarvan een grotere digitale en informatiecomponent. De huidige veelvoud aan nieuwe wetgeving (onder andere Omgevingswet, WAMS, WOO, Digitale Overheid, WHO) vraagt om inzicht in impact en daadwerkelijke verwerking in onze systemen.
Dit brengt structurele kosten met zich mee van € 680.000.
Applicatie transformatie
- Op 8 december 2020 is het college akkoord gegaan met het uitbesteden van de ICT van de gemeente Velsen aan OGD. In de gepresenteerde business case is aangegeven dat de kosten per 2023/2024 zouden dalen. De totale verwachte kosten voor de uitvoering van dit traject zijn € 1,75 miljoen. (€ 0,6 in 2022, € 0,7 in 2023 en € 0,4 in 2024) De verwachte baten zijn € 7,6 miljoen over een periode van 5 jaar. Hiervan is al een deel ingeboekt, daarnaast verwachten we nog aanvullende besparingen. De kosten bestaan uit het uitvoeren van assessments, het uitvoeren en verwerken van omzettingen en programmamanagement om alle losse projecten in goed tempo en afstemming met de organisatie te laten plaatsvinden.
Gewijzigde kostenverdeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR)
- In de aanbesteding (met betrekking tot outsourcen lokale belastingen) is een aantal taken uitgevraagd. In het 1e jaar van de uitbesteding, 2021, blijkt echter dat een hoger aantal objecten is dan vooraf met de aanbesteding naar voren kwam. De meerkosten (€ 107.000) zal de BSGR doorbelasten aan de gemeente.
Audit Wet Politie Gegevens (WPG)
- De WPG is op 1 januari 2019 van kracht geworden voor alle organisaties die boa’s in dienst hebben. De WPG bepaalt dat 2 jaar na inwerkingtreding een externe audit moet worden uitgevoerd. De 1e audit is inmiddels afgerond. Binnen 3 maanden dient er een verbeterrapport te worden opgesteld waarin de maatregelen worden beschreven die getroffen zijn ter verbetering van de geconstateerde tekortkomingen. De hercontrole dient te worden uitgevoerd door een externe auditor. bovenstaande audit kost de gemeente € 30.000 structureel, en eens in de 4 jaar € 5.000 extra.
Aanschaf en onderhoud laptops raadsleden
- Er is in de begroting geen rekening gehouden met de structurele beheer- en onderhoudskosten van de aan te schaffen laptops. Deze worden voor 50 laptops geschat op € 37.700 per jaar. De compensatie van raadsleden, nu voor € 7.700 structureel in de begroting, kan hiervoor deels de kosten dekken.
Aanbesteding brandverzekering
- Op 1 januari 2023 loopt de brandverzekering af. Als gevolg van de gestegen schadelast is de brandverzekerings-markt de afgelopen jaren aan het verharden. Dit betekent dat de verzekeraars de premies verhogen en de verzekeringsvoorwaarden aanpassen. Een voorzichtige inschatting laat een premieverhoging zien van 10-15%.
Digitale toegankelijkheid
- Overheidswebsites moeten sinds september 2020 digitaal toegankelijk zijn. Dienstverleningsapps moeten dit sinds 23 juni 2021. Elke 3 jaar moeten de circa 30 websites en 7 applicaties van de gemeente getoetst worden. Kosten betreffen structureel € 25.000.
Niet autonome ontwikkelingen
Wijziging taakstelling ambtelijke proceskosten
- Zowel in de Begroting 2020 als in de Begroting 2021 zijn er structurele bezuinigingen doorgevoerd voor het ambtelijk apparaat. Hiervoor zijn niet alleen personele budgetten bijgesteld, maar zijn ook andere bedrijfsvoeringskosten naar beneden bijgesteld. In totaal was de verwachting hiervoor € 900.000 per jaar te besparen. In de praktijk is echter gebleken dat € 180.000 van de beoogde bezuinigingen niet haalbaar is.
Krappe arbeidsmarkt
- Door de krapte op de arbeidsmarkt is het steeds lastiger om geschikt personeel voor diverse functies te vinden. De verhoging van de functieschaal leidt tot structureel meer personeelskosten, en zal leiden tot een betere bezetting. Daarnaast is tijdelijk extra inhuur noodzakelijk omdat de vacatures niet gelijk ingevuld kunnen worden door deze krapte. De kosten betreffen € 238.000 voor het jaar 2023.
Verkoop panden
- De panden aan de Abelenstraat (de Abeel) en de Doelmanstraat (Watervliet) zijn in 2020 verkocht. Verder staat Kanaalstraat 257 op de nominatie om verkocht te worden en ook Buurthuis de Spil wordt verkocht of gesloopt. Er zijn inmiddels geen huurders meer in de panden aanwezig. Dit levert een nadeel op van € 176.000. Er zijn ook geen onderhoudskosten meer aan deze panden, maar die zijn door het vooruitzicht van verkoop al eerder uit de begroting gehaald.
Huurinkomsten gemeentelijke panden
- De huurinkomsten voor de gemeentelijke panden laten een voordeel zien van € 43.860.
Huren sportvelden en wijkposten
- De huren voor diverse sportparken en wijkposten die de afdelingen Sportzaken en Beheer en Onderhoud aan de afdeling Vastgoed betalen zijn nog niet opgenomen in de begroting. Vanwege de op handen zijnde uitbesteding van sport maken we deze kosten boekhoudkundig zichtbaar. Het totale huurbedrag voor de afdeling Beheer en Onderhoud bedraagt € 156.000. Bij de afdeling vastgoed betreft dit een voordeel van in totaal € 1.298.000 (inclusief € 1.142.000 huren sportparken).
Overige ontwikkelingen Begroting 2023
Aanbesteding financieel systeem
- De leverancier van het softwarepakket Decade (Unit4) heeft kenbaar gemaakt dat de ondersteuning voor de financiële applicatie op 1 januari 2024 eindigt. Met ingang van 1 januari 2024 zal er dus een nieuwe softwareapplicatie voor financiën operationeel moeten zijn om de financiële administratie in Velsen rechtmatig te kunnen voeren.
We vragen € 260.000 aan in 2023 voor dubbele licentiekosten, dubbele beheerskosten en implementatiekosten en € 125.000 voor begeleiding aanschaf nieuw financieel systeem.
De dubbele implementatiekosten is een gemiddelde van drie verschillende aanbiedingen op basis van de ervaring van Stichting Rijk in deze markt. De bandbreedte tussen de drie partijen is erg breed, een verschil van € 300.000. De werkelijke financiële gevolgen zijn pas bekend na keuze van het nieuwe pakket.
Daarnaast wordt er € 50.000 extra aangevraagd voor 2024 in verband het dubbel draaien met 2 systemen voor een half jaar.
- Correctie aframen FTE
Bij de organisatie wijziging is per abuis de functie Technisch Architect 2 keer afgeraamd. Dit wordt nu gecorrigeerd.
Mutaties in de reserves
(Bedragen x €1.000) | ||||
Reserve | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 162 | 162 | 162 | 162 |
Res. Dekking kapitaallasten | 120 | 111 | 103 | 103 |
Res. Sportaccommodaties | 34 | 357 | 202 | 202 |
Res. Voertuigen | 105 | 105 | 105 | 105 |
Toevoeging aan reserve(s) | 420 | 736 | 572 | 572 |
Res. Dekking kapitaallasten | 478 | 471 | 469 | 469 |
Res. Visie op Velsen | 1.000 | 800 | 0 | 0 |
Res. Voertuigen | 88 | 96 | 118 | 118 |
Onttrekking aan reserve(s) | 1.566 | 1.367 | 587 | 587 |
Reserve Visie op Velsen
Nog niet alle projecten zijn in voldoende mate uitgewerkt in een meerjarenplanning. De benodigde onttrekkingen aan de reserve om de uitvoeringskosten te dekken kan daarom niet gemaakt worden.
Om toch een reëel financieel perspectief en een meerjarenbalans (zie bijlage) te kunnen presenteren voor de jaren 2023 tot en met 2025 is een aanname gemaakt van de verwachte kosten. Deze worden centraal op dit programma weergegeven.
Meerjarenperspectief
(Bedragen x €1.000) | ||||||
Organisatie en financiën | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | ||||||
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 1.131 | 578 | 1.078 | 903 | 937 | 942 |
0.4 Overhead | -22.677 | -24.436 | -24.588 | -23.184 | -22.482 | -22.540 |
0.5 Treasury | 2.164 | 2.725 | 1.359 | 1.136 | 971 | 1.014 |
0.61 OZB Woningen | -1.254 | -799 | -796 | -796 | -796 | -796 |
0.61 OZB Woningen | 8.793 | 8.884 | 9.570 | 9.570 | 9.570 | 9.570 |
0.62 OZB niet-woningen | 8.251 | 8.636 | 8.938 | 8.938 | 8.938 | 8.938 |
0.62 OZB niet-woningen | -5 | -70 | -5 | -5 | -5 | -5 |
0.63 Parkeerbelasting | 329 | 382 | 394 | 394 | 394 | 394 |
0.64 Belastingen overig | 2.894 | 546 | 636 | 636 | 236 | 236 |
0.64 Belastingen overig | -8 | -39 | -8 | -8 | -8 | -8 |
0.7 Algemene uitkering en overige gemf | 114.277 | 119.864 | 127.251 | 126.755 | 129.791 | 119.268 |
0.8 Overige baten en Lasten | -492 | -4.530 | -1.834 | -752 | -187 | 562 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -380 | -372 | -407 | -398 | -398 | -398 |
2.2 Parkeren | -8 | -12 | -7 | -7 | -7 | -7 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -362 | 51 | 138 | -48 | -232 | -232 |
3.4 Economische promotie | 616 | 998 | 1.076 | 1.076 | 1.076 | 1.076 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 235 | 195 | 255 | 150 | 151 | 152 |
5.2 Sportaccommodaties | -1.886 | -2.603 | -5.386 | -5.070 | -5.049 | -4.955 |
5.3 Cult. presentatie, productie en part | -57 | -24 | -23 | -10 | -10 | -10 |
5.5 Cultureel erfgoed | -97 | -35 | -39 | -15 | -15 | -14 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr | -149 | -94 | -328 | -333 | -333 | -334 |
8.1 Ruimtelijke ordening | -1.184 | 452 | -1.800 | -1.525 | -1.525 | -1.525 |
8.2 Grondexploitatie-niet-bedrijventerr | -141 | -41 | -220 | 125 | 41 | 41 |
Totaal saldo van baten en lasten | 109.995 | 110.255 | 115.254 | 117.532 | 121.058 | 111.367 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 9.176 | 978 | 387 | 378 | 370 | 370 |
0.10 Onttrekking aan reserves | 7.047 | 5.174 | 1.566 | 1.367 | 1.387 | 717 |
Begrote resultaat | 107.866 | 114.451 | 116.433 | 118.521 | 122.075 | 111.714 |