Wat willen we bereiken?
Velsenaren krijgen waar nodig ondersteuning gericht op ontwikkeling en zelfredzaamheid.
Wat gaan we daarvoor doen?
Armoedevisie
Met de Armoedevisie 2020-2024 richt de gemeente zich op de aanpak van armoede. Het uitvoeringsprogramma startte in 2021 onder leiding van de armoederegisseur.
In 2023 werken we verder aan projecten zoals schuldhulpverlening in eigen beheer, het inzetten saneringskredieten, een stadspas, het convenant Samen Op Maat (samen met bewindvoerders aan zelfredzaamheid werken) en het adviesrecht. Ook gaan we aan de slag met de resultaten van de pilot ontbijtpakketten en de dienstverlening aan ondernemers en we implementeren een methodiek die de oorzaak van armoede aanpakt.
Verbeteren kindregelingen
De gemeente ondersteunt kinderen die opgroeien in armoede. Vanaf 2023 verbeteren we de kindregelingen. Het doel is alle kinderen in Velsen gelijke kansen te bieden om gelijkwaardig mee te kunnen doen, zich te kunnen ontwikkelen en om overerving van armoede tegen te gaan. Kinderen worden gesteund door (tijdelijke) inkomensondersteunende maatregelen. In 2023 geldt een hogere inkomensgrens (120% of 130%) en optimaliseren we het aanbod. Hiermee vergroten we de doelgroep en kunnen kinderen gebruik blijven maken van de regeling ook wanneer het inkomen van de ouders iets stijgt.
Aan het werk!
De arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond werkt samen met partners om mensen aan een baan te helpen. Voor werkgevers is er 1 gezamenlijk aanspreekpunt: het Werkgeversservicepunt (WSP). Daarin werken Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), IJmond Werkt! en Spaarne Werkt samen. In 2023 werken wij verder aan de verbetering van de dienstverlening door het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) door te ontwikkelen tot een Regionaal Leer- en Werkcentrum. De bedoeling is dat iedereen met leer- en werkvragen hier terecht kan.
Daarnaast is er aandacht voor het versterken van de positie van mensen op de arbeidsmarkt. Door scholing kunnen mensen zich persoonlijk ontwikkelen en zijn zij flexibel inzetbaar als de arbeidsmarkt verandert. De mogelijkheden voor leren en werken in de praktijk breiden wij verder uit.
Preventieplan Samenleving
In 2023 werken we verder aan het versterken van de preventieve zorg. De preventieve aanpak vindt nu plaats op verschillende beleidsterreinen. Door verbinding te leggen tussen deze beleidsterreinen en door overkoepelende doelstellingen te creëren willen we meer samenhang creëren in de preventieve aanpak.
Betaalbare en beschikbare jeugdhulp
We willen dat jeugdhulp in de toekomst betaalbaar en beschikbaar blijft voor kinderen die dat nodig hebben. Hulp moet op tijd, passend, zo veel mogelijk thuis en integraal worden ingezet. We zetten maatregelen in om de uitgaven aan de jeugdhulp te beperken. Tegelijkertijd richten we ons op behoud van de kwaliteit en beschikbaarheid van de hulp. We waken ervoor dat er geen kind tussen wal en schip valt. We werken vanuit 4 pijlers:
- Versterken van de preventieve hulp.
- Herijking van de toegang.
- Stellen van financiële grenzen en
- onwenselijke effecten voor jeugdigen en het gezin tegengaan.
Concreet werken we in 2023 verder aan de maatregelen voor meer grip en inzicht op de zorgkosten vanuit de Jeugdwet. We starten met een nieuw dashboard, en geven waar passend vervolg aan een afwegingstafel en toewijzingsvolumes. Zo verminderen we de instroom in de specialistisch jeugdhulp en bevorderen we de uitstroom. Daarnaast richten we het voorliggend veld beter in om tijdig ondersteuning te bieden en de afstemming tussen het preventieve en specialistische veld te verbeteren.
Inkoop jeugdhulp
De 7 gemeenten in Zuid-Kennemerland en IJmond hebben gezamenlijk de jeugdhulp ingekocht voor de komende jaren. Op 1 januari 2023 zijn de contracten met de jeugdaanbieders afgesloten. Belangrijk is dat de gecontracteerde jeugdaanbieders samen met de gemeenten de verantwoordelijkheid nemen voor het jeugdhulpstelsel en de daarbij behorende financiën (budgetten). In 2023 werken we verder aan de afspraken van de jeugdhulp voor onze gemeenten in de IJmond en Zuid Kennemerland.
(V)echtscheiding
De gemeenten in de IJmond willen de hulpverlening in scheidingen verbeteren zodat gezinnen op tijd de juiste informatie en hulp krijgen en problemen niet verder oplopen. Verbetering van hulp bij scheidingen is ook een belangrijk onderwerp bij de Inkoop Jeugdhulp Zuid Kennemerland en IJmond. Het is onderdeel van de afspraken die de gemeenten maken met zorgaanbieders.
Kanteling dagbesteding
In 2022 startten we met de proef kanteling van de dagbesteding. De proef houdt in dat inwoners met een beperking als gevolg van het ouder worden, zich rechtstreeks bij de dagbesteding kunnen melden. Zij hoeven zich niet meer te melden bij de gemeente voor een indicatie. Deze kanteling moet een besparing opleveren door minder inzet van Wmo-consulenten en minder administratieve lasten bij de zorgaanbieder. Daarnaast hebben de zorgaanbieders een financieel kader waar zij binnen moeten blijven. De verwachting is dat dit tot nieuwe ideeën leidt binnen de dagbesteding. Wanneer de proef een succes is, zetten we dit voort bij meer vormen van dagbesteding.
Convenant wonen
Samen met de gemeenten in de regio Zuid-Kennemerland en IJmond werken we aan een Convenant wonen. Binnen dit convenant maken we afspraken over de verantwoordelijkheid van gemeenten, woningcorporaties en Vereniging van Eigenaars (VVE’s) bij woonaanpassingen. Het doel is gelijke afspraken binnen de regio zodat dit voor alle partijen helder is. Mogelijk brengt dit meer kosten met zich mee omdat de gemeente verantwoordelijkheden moet nemen bijvoorbeeld rondom de stalling van scootmobielen.
Kortdurend Verblijf
Vanaf 2023 besteden we Kortdurend Verblijf niet meer samen met individuele begeleiding en dagbesteding aan. Uit evaluaties bleek namelijk dat het aanbod niet altijd aansloot bij de behoefte. In 2022 startten we samen met de gemeenten in de regio Zuid-Kennemerland en IJmond een onderzoek. De resultaten uit dit onderzoek gebruiken we om Kortdurend Verblijf vanaf 2023 zo in te richten dat het aanbod beter aansluit bij de vraag. Het onderzoek loopt nog. Hierdoor weten we nog niet wat voor effect dat heeft op de kosten.
Reguliere activiteiten
Gemeentelijke activeringstrajecten
IJmond Werkt! begeleidt inwoners die niet makkelijk aan een baan kunnen komen. Er is ook een groep inwoners voor wie de trajecten bij IJmond Werkt! nog niet haalbaar zijn. Dit zijn inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. De gemeente biedt zelf activeringstrajecten aan voor deze inwoners. Het doel is dat mensen weer deelnemen aan de maatschappij en arbeidsmarkt. Dit draagt ook bij aan een teruglopend bijstandsbestand. Na een aanbestedingstraject starten in 2023 de contracten voor een structureel aanbod voor verschillende doelgroepen.
Verstrekken van uitkeringen en bijzondere bijstand
De gemeente ondersteunt inwoners die niet in staat zijn om zelf in hun inkomen te voorzien met een uitkering en/of bijzondere bijstand.
Schuldhulpverlening: brede, gevarieerde aanpak
De gemeente besteedt veel aandacht aan het voorkomen en vroeg herkennen van schulden. Hiervoor werken we samen met ketenpartners, zoals het sociaal wijkteam, woningcorporaties en nutsbedrijven. Ook doet Velsen veel aan financiële educatie op middelbare scholen met een voorlichtingsprogramma. Tijdens de Week van het geld wordt extra aandacht besteed aan het voorkomen van schulden onder jongeren. Ook de basisscholen in Velsen gebruik maken van een lesprogramma.
Sinds 2021 hebben alle energiebedrijven, woningcorporaties en zorgverzekeraars een wettelijk meldingsplicht bij betaalachterstanden. De gemeente ontvangt deze meldingen en biedt inwoners snel hulp bij financiële- en/of andere problemen, bijvoorbeeld via het sociaal wijkteam. Ook werkt de gemeente samen met landelijke partijen zoals 155-Help een bedrijf, Startpunt Geldzaken en Schuldhulpmaatje.
Voor inwoners die al problematische schulden hebben, is er reguliere schuldhulpverlening. Hiervoor werkt de gemeente sinds 2021 samen met Kredietbank Nederland.
Ook biedt de gemeente sinds 2021 schuldhulpverlening aan ondernemers. We werken hiervoor samen met Over Rood, het Ondernemersklankbord en gemeente Haarlem.
New Future
Voor Jongeren tussen de 18 en 27 jaar die kampen met problematische schulden bieden we het project New Future. New Future ondersteunt jongeren met schulden door de schulden van deze jongeren af te kopen. Op deze manier hebben de jongeren nog maar 1 schuldeiser, namelijk de gemeente. Door het wegnemen van schulden en stress is er plaats voor gedragsverandering. New Future maakt afspraken met de jongeren voor begeleiding en afbetaling. Hiermee verbetert de financiële zelfredzaamheid van jongeren blijvend. Dit leidt tot minder schulden en de problemen die daarbij ontstaan, zoals psychische problemen, verslaving, fraude en criminaliteit.
Collectieve zorgverzekering voor minima
Voor mensen met hoge zorgkosten en een laag inkomen bieden we een Collectieve Zorgverzekering voor minima (CZM). In Velsen maakten op 1 januari 2022 1.336 inwoners gebruik van de CZM. De gemeente biedt inwoners met een laag inkomen een korting op de premiebijdrage voor de aanvullende verzekering en het wettelijk eigen risico. Per 1 januari 2023 sluiten we een nieuwe overeenkomst voor de CZM omdat het vorige contract afliep.
Regionale arbeidsmarkt
In de regionale aanpak arbeidsmarkt 2020-2022 legden de gemeenten in de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond vast hoe zij samenwerken. Voor de periode 2023-2025 stelt de arbeidsmarktregio een nieuw document op met een uitvoeringsagenda om zo veel mogelijk mensen aan het werk te helpen. De aansturing ligt bij het Regionaal Werkbedrijf Zuid-Kennemerland en IJmond (RWB). De samenwerkingsafspraken tussen de partijen in de arbeidsmarktregio (gemeenten, UWV, werkgevers- en werknemersorganisaties en het onderwijs) zijn vastgelegd in een convenant. Het doel is meer banen te creëren en bij te dragen aan een duurzame en inclusieve arbeidsmarkt.
Re-integratie in Velsen
Velsenaren die een beroep moeten doen op een bijstandsuitkering, worden geholpen terug te gaan naar werk. De gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! voert dit namens de IJmond gemeenten uit met behulp van verschillende interventies. Hierbij sturen de gemeenten op meer doelmatigheid en maatwerk. IJmond Werkt! heeft ook een ondersteunende rol naar werkgevers. Vanuit het Werkgeversservicepunt bedienen zij samen met UWV en Spaarne Werkt de werkgevers om te komen tot een arbeidsmarkt waar plek is voor iedereen. Voor inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt zet Velsen maatwerktrajecten in om deze inwoners te activeren. De activiteiten richten zich op de ontwikkeling van de inwoner om zo veel mogelijk mee te kunnen doen.
Taalhuis IJmond
In Velsen zijn verschillende trajecten voor mensen die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. Het doel van de trajecten is laaggeletterden taalvaardig maken waardoor zij zich beter kunnen redden in de maatschappij. Het Taalhuis IJmond biedt activiteiten voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal. Er zijn groepslessen, individuele lessen, alfabetiseringslessen, computerlessen, een praathuis en een taalspreekuur. Consulenten van de gemeente kunnen klanten doorverwijzen naar het taalspreekuur, maar mensen kunnen zich hier ook zelf voor aanmelden. Een taalexpert beoordeelt het (taal)niveau van de klant, wat de hulpvraag is en wat de mogelijkheden zijn. Vervolgens wordt de klant doorverwezen naar taalonderwijs.
Gemeente Velsen ondertekende samen met gemeenten en partners in Midden- en Zuid-Kennemerland het Taalakkoord. De ambitie is zo veel mogelijk laangeletterden te bereiken met verschillende activiteiten.
Inburgering
Per 1 januari 2022 trad de nieuwe Wet inburgering 2021 in werking. De verantwoordelijkheid voor de begeleiding en ondersteuning van inburgeringsplichtigen ligt met deze wet bij de gemeenten. De wet heeft als doel dat nieuwkomers effectiever en sneller participeren in onze samenleving. Dat houdt in dat ze sneller en beter Nederlands leren gecombineerd met werk.
Samen met de gemeenten in de regio IJmond en Zuid-Kennemerland zetten we een inburgeringstraject in. Een brede intake en een Plan Inburgering en Participatie (PIP) vormen de basis van dit traject. Voor de groep asielstatushouders geldt dat zij maatschappelijke begeleiding aangeboden krijgen en gedurende de eerste 6 maanden financieel ontzorgd worden. Bovendien is de gemeente verantwoordelijk om 3 leerroutes aan te bieden en zicht en invloed te houden op de kwaliteit van het aanbod.
Onder de oude Wet inburgering 2013 zijn inburgeringsplichtigen zelf verantwoordelijk voor het vormgeven van hun inburgeringstraject. Deze groep blijft in 2023 ondersteuning en begeleiding ontvangen, zodat ook zij volwaardig deel kunnen nemen aan de Velsense samenleving.
Beschermd wonen
Op termijn zijn alle gemeenten verantwoordelijk voor het bieden van beschermd wonen van de eigen inwoners. Samen met de gemeenten in de regio IJmond, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer maakten we praktische en financiële afspraken over hoe wij de opvang en zorg op maat organiseren.
Op 1 juli 2023 gaan de nieuwe contracten voor beschermd wonen en maatschappelijk opvang in. Daarnaast gaan we aan de slag met het lokaal vormgeven en uitvoeren van de toegang tot beschermd wonen en het realiseren van beschutte woonplekken in Velsen.
Verbeteringen in Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het organiseren van jeugdbescherming en jeugdreclassering (JBJR). Het gaat hierbij om hulp aan kwetsbare jeugdigen en gezinnen, bijvoorbeeld omdat er een bedreiging is voor de veilige ontwikkeling van een kind of omdat de rechter besluit dat een jongere na een straf begeleiding nodig heeft. Deze hulp (maatregel) wordt uitgevoerd door gecertificeerde instellingen (GI). Elk kind met een jeugdbeschermingsmaatregel moet de hulp krijgen die hij of zij nodig heeft. Nu lukt dat niet altijd. Om die reden gaan we samenwerken met het Rijk, de regio's in Noord-Holland en de gecertificeerde instellingen om de jeugdbescherming in de hele keten te verbeteren. In het aankomende jaar werken we bijvoorbeeld meer samen met gecertificeerde instellingen om in complexe zaken sneller tot een oplossing voor de juiste hulp te komen.
Daarnaast stelt het Rijk geld beschikbaar voor pilots en proeftuinen om de jeugdbeschermingsketen te verbeteren. De totale verandering gaat 5 tot 10 jaar duren. De jeugdhulpregio Midden- en Zuid-Kennemerland richt zicht op het versterken van de zorg- en veiligheidsketen en verbinding met de lokale wijkteams en het maatschappelijk werk.
Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg
De wet verplichte geestelijke gezondheidszorg regelt de voorwaarden voor zorg en eventuele opname bij psychische problemen.
Onderdeel van deze wet is dat inwoners bij de gemeente een melding kunnen doen als zij denken dat de noodzaak van verplichte zorg voor een inwoner onderzocht moet worden. De GGD voert het meldpunt uit namens de gemeente. De burgemeester behoudt een belangrijke rol bij een crisis, waarin hij op advies van een psychiater een (crisis)maatregel kan opleggen.
Goede ondersteuning door contracten Jeugdwet en Wmo-begeleiding
Aan kinderen en ouders die dat nodig hebben bieden wij passende jeugdhulp en Wmo begeleiding. Samen met regiogemeenten hebben we hiervoor contracten afgesloten met verschillende aanbieders. Naast reguliere en specialistische jeugdhulp zijn er in die contracten ook Wmo-producten opgenomen. Hierdoor kan zorg worden voortgezet voor jongvolwassenen van 18 tot en met 23 jaar die al zorg ontvingen vanuit de Jeugdwet. Ook is er gezinsbegeleiding ingekocht die we inzetten wanneer kind én ouders een beperking hebben en/of problemen ervaren waarbij ondersteuning nodig is. Op deze manier kunnen we integrale zorg bieden aan een gezin.
De huidige contracten lopen af per 31 december 2022. Voor 1 januari 2023 sluiten we nieuwe contracten af waarvoor momenteel een aanbestedingstraject loopt. Integrale ondersteuning, strategisch partnerschap en een vooraf afgestemd budget zijn hierin belangrijke thema's.
Een Thuis voor Noordje en JeugdzorgPlus
Vanaf begin 2020 werken we samen met andere gemeenten, zorgaanbieders en de samenwerkingsverbanden passend onderwijs aan een bovenregionaal plan Noord-Holland Een thuis voor Noordje. Het gaat hierbij om kinderen met een complexe zorg- en intensieve verblijfsvraag. Voor hen ontbreekt passend aanbod: kleinschaligheid met intensieve begeleiding. De tijdelijke oplossing die (ook) geboden wordt, is vaak niet de meest passende. Met de beweging Een thuis voor Noordje willen we het doorplaatsen van deze jongeren voorkomen en tot passende hulp en onderwijs komen. De bovenregionale samenwerking is daarbij essentieel. Inmiddels zijn er meerdere kleinschalige woonvoorzieningen in de IJmond. Er worden goede stappen gemaakt, maar we zijn er nog niet. Lerend met de regio zien we ook hindernissen wat betreft de krappe woningmarkt, financiering en een tekort aan goede professionals. Met de ketenpartners blijven we kijken hoe we deze knelpunten aanpakken.
Veilig Thuis
Veilig Thuis is het meld- en adviespunt voor Huiselijk geweld en kindermishandeling. Door goede samenwerkingsafspraken tussen Veilig Thuis en diverse organisaties die in onze gemeenten hulp en ondersteuning bieden proberen we Huiselijk geweld op te sporen en te doorbreken.
Aanpak Huiselijk Geweld, Kindermishandeling en Ouderenmishandeling
Vanuit het landelijke project Geweld Hoort Nergens Thuis wordt een regiovisie (regio Kennemerland) en actieprogramma ontwikkeld, om huiselijk geweld en kindermishandeling aan te pakken. In het actieprogramma is ruimte voor lokale projecten en plannen. Ook wordt gekeken naar hoe een multidisciplinaire aanpak van structureel geweld (MDA++) ontwikkeld kan worden in de regio Kennemerland. Er heeft een onderzoek naar de opbrengst van de pilot MDA++ onder een dak gelopen. De aanbevelingen wat betreft de aanpak en de toekomst voor het Multidisciplinair Centrum Kindermishandeling Kennemerland worden momenteel uitgewerkt.
Wmo-maatwerkvoorzieningen
Vanwege het abonnementstarief, de vergrijzing en het langer zelfstandig wonen, maar ook het vervallen van de coronamaatregelen zien we een stijging van het aantal Wmo-maatwerkvoorzieningen. Dat geldt vooral voor hulp bij het huishouden, begeleiding en woonvoorzieningen. Daarnaast zorgen nieuwe contracten voor begeleiding en de algehele indexering voor hogere kosten. Door deze stijging hebben we structureel extra geld nodig voor de Wmo-maatwerkvoorzieningen. In 2023 starten we met de aanbesteding voor woningaanpassingen. Mogelijk brengt dit extra kosten met zich mee, hier informeren wij u later over.
Indexatie
Jaarlijks indexeren we de contracten met zorgaanbieders volgens de contractafspraken. Door de huidige marktontwikkelingen en de loonstijgingen verwachten we in 2023 hogere indexaties. Afhankelijk van eventuele dekking vanuit het Rijk, kunnen de kosten hierdoor stijgen.
Begeleiding
Met ingang van 1 januari 2023 hebben we nieuwe contracten voor individuele begeleiding en dagbesteding. Door ontwikkelingen in de CAO en de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) reële kostprijs zijn de tarieven gestegen. Hierdoor zullen de kosten voor deze voorzieningen in 2023 stijgen.
Hulp bij het huishouden
Door de vergrijzing, het langer zelfstandig thuis wonen en het abonnementstarief verwachten we dat de vraag naar huishoudelijke hulp ook in 2023 toe blijft nemen. We breidden het aanbod voor hulp bij het huishouden uit met een algemene voorziening. De algemene voorziening bestaat uit verschillende pakketten huishoudelijke hulp gericht op een schoon en leefbaar huis als resultaat. Als de algemene voorziening niet passend is, zal maatwerk worden ingezet. Daarnaast hebben we sinds 2021 een nieuw normenkader. Deze sluit beter aan op de huidige richtlijnen rondom schoonmaken. Het aantal uur per cliënt daalt hierdoor ten opzichte van het oude normenkader.
Open einde regeling: Abonnementstarief
Een specifiek risico van de open einde regelingen is de eigen bijdrage voor Wmo; het abonnementstarief. Het abonnementstarief is een vast bedrag als eigen bijdrage voor Wmo-voorzieningen. Dit bedrag is maximaal € 19 per maand. De inkomsten aan eigen bijdrage zijn door het abonnementstarief aanzienlijk gedaald. Daarnaast leidt de aanzuigende werking van het abonnementstarief tot een stijging in het aantal voorzieningen.
Doelgroepenvervoer
RegioRijder verzorgt het Wmo collectief vervoer, het leerlingenvervoer en jeugd GGZ-vervoer. Het Wmo collectief vervoer is bedoeld voor inwoners die door beperkingen niet of onvoldoende gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Samen met de inwoner kijken we naar zijn situatie en mogelijke oplossingen voor de vervoersbehoefte. Als een inwoner niet met het openbaar vervoer kan reizen, vrijwilligersvervoer geen oplossing biedt en er geen mogelijkheden zijn vanuit het netwerk, kan het Wmo-vervoer een oplossing bieden.
Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. In sommige gevallen is de afstand naar school te groot, of kan het kind wegens zijn structurele beperking niet zelfstandig naar school reizen. Ouders kunnen in dat geval een beroep doen op leerlingenvervoer. De gemeente regelt indien noodzakelijk het schoolvervoer van leerlingen naar het (speciaal) basisonderwijs, ook voor leerlingen met een beperking. De regels hiervoor zijn vastgelegd in de verordening. De gemeente levert binnen het leerlingenvervoer vervoer op maat. We kijken naar de mogelijkheden om het zelfstandig reizen te stimuleren. Dit vraagt eerst om een investering zodat leerlingen zelfstandig leren reizen. Vervolgens kan dit kosten besparen doordat leerlingen gaan fietsen of met het openbaar vervoer gaan reizen.
Samenwerking om jeugdoverlast tegen te gaan
Gemeente, politie, Stichting Welzijn Velsen (jongerenwerk) en Straathoekwerk werken samen om jeugdoverlast tegen te gaan. De partijen hebben een samenwerkingsconvenant en een werkproces opgesteld. Op basis daarvan delen ze informatie en spreken ze af welke acties ze uitvoeren om jeugdoverlast in Velsen tegen te gaan. Onder regie van een netwerkcoördinator jeugd vindt regulier uitvoeringsoverleg plaats over de aanpak in Velserbroek, Velsen-Noord, Santpoort en IJmuiden. Daarnaast vindt incidenteel overleg plaats over locaties waar overlast plotseling oplaait.
Skaeve Huse: een passende woonvorm
Aan de Broekeroog in Velserbroek ligt Skaeve Huse. Deze bijzondere woonvoorziening is voor mensen die structureel overlast veroorzaken in hun eigen woonomgeving. Er is een speciaal aanspreekpunt/meldpunt om snel te kunnen reageren op signalen van overlast en contact met omwonenden te onderhouden.
Sluis 751: dagbesteding zonder indicatie
Velsen werkt samen met verschillende organisaties verder aan Sluis 751. Hier kunnen kwetsbare inwoners makkelijk binnenlopen voor dagbesteding, vrijwilligerswerk, stages en leer-en werktrajecten. In Sluis 751 doen mensen mee en werken aan herstel.