Ondernemend en duurzaam Velsen

Economische ontwikkeling.

Wat willen we bereiken?

Economische ontwikkeling.

Wat gaan we daarvoor doen?

Citymarketing; meer focus op de toekomstvisie Duurzaam Verbonden

De toekomstvisie Kennisrijk Werken 2025 is vervangen door de Toekomstvisie Duurzaam Verbonden 2050. Daarin staan doelen die leidend zijn voor de activiteiten en campagnes van citymarketing. Vanaf 2019 zorgt de Stichting Citymarketing Velsen er samen met de citymarketeer voor dat de citymarketing activiteiten worden uitgevoerd. Citymarketing slaagt erin 1/3 van de begroting uit eigen inkomsten te halen (via partnerships). Dit is rond het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare citymarketing)organisaties.

De activiteiten van citymarketing dragen bij aan het realiseren van de volgende doelen:

  1. Het vergroten van de naamsbekendheid van IJmuiden en het verbeteren van het imago van IJmuiden. Als interessante vestigingslocatie voor bedrijven, unieke, rauwe bezoeklocatie en praktijkgerichte leeromgeving.
  2. Het behouden van bewoners en bedrijven, het behouden en aantrekken van bezoekers en nieuwe bedrijven en het vergroten van de economische spin off.
  3. Het vergroten van trots onder de bewoners en bedrijven.

In 2023 richt de stichting zich nog sterker op de opgaves waar we met elkaar voor staan, zoals genoemd in de nieuwe Toekomstvisie Duurzaam Verbonden 2050. Om doelen te behalen blijft inzetten op verbeteren van het imago van IJmuiden en haar sterke parels van groot belang. De stichting richt zich in 2023 op het aanjagen van bestaande campagnes en activiteiten die bijdragen aan een positief imago van IJmuiden en de andere kernen in Velsen. Zo wordt er onder andere. extra ingezet op het promoten en profileren van Techport (inclusief opleidings- en arbeidsmarktcommunicatie) en AYOP (hoofdstad van wind op zee/energietransitie). Ook andere parels zoals Noordzeevis IJmuiden en IJmuiden Rauw aan Zee komen weer aan bod. Daarnaast blijft de stichting zich inzetten voor het verbinden van partijen en het bevorderen van de samenhang tussen activiteiten en evenementen.

Om de doelstellingen te realiseren is een groot aantal promotie- en marketingactiviteiten ontwikkeld. De activiteiten met de meeste impact zet de stichting voort. Deze worden grotendeels georganiseerd in themamaanden waarin de parels van Velsen in de etalage worden gezet. De bestaande communicatiemiddelen vormen daarbij de basis, zoals de website www.ijmuiden.nl , de social mediakanalen en het magazine. De activiteiten en campagnes van de citymarketing staan in het Meerjarenplan 2021-2025 (www.ijmuiden.nl/citymarketing ).

Voorbereidingen realiseren energiehaven

In 2020 is de gemeente een convenant aangegaan met het Rijk, Tata Steel IJmuiden BV, Zeehaven IJmuiden NV, Port of Amsterdam NV en de gemeente Velsen om tot de realisatie van een Energiehaven te komen.

In het convenant zijn tussen de partijen afspraken gemaakt om half 2022 te besluiten of de aanleg en exploitatie van de Energiehaven doorgaat of niet. Zo staan er afspraken in over het saneren van het baggerdepot de Averijhaven, de plek waar de Energiehaven komt, en de Rijksbijdrage aan het project.

De afgelopen 2 jaar is hard gewerkt aan bovenstaande punten. In 2021 is gestart met het verwijderen van de verontreinigde bagger uit het baggerdepot. De baggerspecie wordt in opdracht van Rijkswaterstaat uit het depot gehaald. Daarnaast zijn grote stappen gezet in het doorlopen van de benodigde ruimtelijke en juridische procedures en is de Energiehaven ontwerptechnisch verder uitgewerkt.
We lopen tegen het probleem aan dat er sprake is van een onrendabele top die op dit moment niet is afgedekt. Dit heeft verschillende oorzaken:

  • De markt voor windmolens ontwikkelt zich razendsnel. Zo worden de windmolens steeds groter, wat aanvullende technische eisen voor het inrichten van de Energiehaven met zich meebrengt.
  • Voor het dempen van de haven blijkt niet mogelijk met staalslakken. De staalslakken moeten voor een deel door zand vervangen worden, wat het duurder maakt.
  • Tot slot zijn de grondstofprijzen (zoals van staal) en brandstoffen de afgelopen maanden flink gestegen.

De ontstane onrendabele top in de businesscase leidt ertoe dat er op dit moment nog geen nadere afspraken en vervolgstappen over de Energiehaven gemaakt kunnen worden.

Wel is door alle bij de Energiehaven betrokken partijen aangegeven dat de aanleg van de Energiehaven voor de energietransitie nuttig en noodzakelijk is. Door de recente ontwikkelingen op het gebied van de energievoorziening in Nederland wordt alleen maar meer urgentie voor de Energiehaven ervaren. Zo is in de Routekaart Wind op Zee 2030 van het Rijk een verdubbeling van de ambitie en een halvering in tijd uitgesproken. Voldoende en goed gelegen haventerreinen zijn hiervoor heel belangrijk.

Daarom is door het Rijk, Tata Steel IJmuiden BV, Zeehaven IJmuiden NV, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen besloten het convenant Energiehaven IJmond te verlengen. Waarbij de inspanning erop gericht is te komen tot een sluitende businesscase zodat de Energiehaven gerealiseerd kan worden. Hiertoe wordt onder meer verkend of het project in aanmerking komt voor Europese subsidies.
Gezien de belangrijke rol die de Energiehaven kan vervullen voor de nationale en regionale ambities van de energietransitie, wordt het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat uitgenodigd te participeren in dit project.

Offshore wind: voortzetten inzet onder regie van AYOP

Offshore wind is een interessante economische, duurzame pijler voor de toekomst. De ligging en de goede infrastructuur zijn belangrijke kwaliteiten van onze regio. De bestaande offshore parken liggen voor de kust van IJmuiden. Offshore wind vormt nu al een interessante economische sector in IJmuiden door de vestiging van diverse offshore windbedrijven. De komende 15 jaar wordt nog meer gebouwd op zee. Onder regie van Amsterdam IJmuiden Offshore Port (AYOP) zetten alle partners in de regio zich in voor het onderhoud van de bestaande offshore parken en het ontwikkelen van nieuwe parken. Het bouwen van een sterke sector is de wens. Dankzij een groot en divers ledenbestand van AYOP liggen er grote kansen voor het verder ontwikkelen van de offshore windsector van IJmuiden. Offshore wind is een impulsproject. Gemeente Velsen heeft zich meerjarig verbonden aan het Wind@Work 2.0 uitvoeringsprogramma van de AYOP. Ook in 2023 zetten we regionaal extra in op marketing, public affairs en het stimuleren van innovatie en arbeidsmarkt.

Techport zet de IJmond op de kaart als internationale techniekregio

Techport is het netwerk van scholen, bedrijven en overheden dat zich sterk maakt voor de toekomst van de maak- en onderhoudsindustrie in de IJmond en de Metropoolregio Amsterdam. Er wordt programmatisch gewerkt aan de versterking van het innovatieklimaat voor bedrijven, een gezonde arbeidsmarkt en een actueel en uitdagend opleidingsaanbod voor technisch talent. Gemeente Velsen geeft ook in 2022 geld aan het Meerjarenprogramma 2019-2022 van Techport.

In 2023 wordt Techport Innovation Center (TPIC) verder vormgegeven. De Techport-partners Nova College, Tata Steel, Gemeente Velsen en Provincie Noord-Holland hebben met elkaar resultaatverplichtingen vastgelegd voor de realisatie van het Techport Innovation Center. Tata Steel realiseert de huisvesting voor het Techport Innovation Center. Het ROC Nova zorgt dat een deel van hun onderwijs hier plaatsvindt en het onderwijsaanbod wordt verrijkt met Smart Maintenance. Gemeente Velsen en Provincie Noord-Holland verstrekken gezamenlijk budget. Dit kan worden ingezet voor flexibele inrichting, aankleding, aansluitingen en inventaris die bijdragen aan de gezamenlijke doelstelling ten aanzien van innovatie zoals testfaciliteiten en proefopstellingen. Gemeente Velsen heeft via de impulsprojecten een bedrag van € 1 miljoen gereserveerd. Provincie Noord-Holland heeft dit bedrag gereserveerd voorn de inhoudelijke programmering. Het gezamenlijke budget komt beschikbaar in de vorm van een fonds/subsidieregeling. Het doel is om met behulp van een financiële bijdrage samenwerkingsprojecten tussen bedrijven, onderzoeks- en onderwijsinstellingen binnen het TPIC te bevorderen. Het fonds wordt beschikbaar gesteld voor het gebruik en de aanschaf van kapitaalgoederen ten behoeve van innovatieprojecten. Bij kapitaalgoederen kan bijvoorbeeld worden gedacht aan machines, apparaten, proefopstellingen, testfaciliteiten en inventaris.

BIZ havengebied IJmuiden 2.0: uitvoeren gesubsidieerde activiteiten

Een bedrijveninvesteringszone (BIZ) is een afgebakend gebied, waarbinnen ondernemers gezamenlijk investeren in de kwaliteitsverbetering van hun bedrijfsomgeving. Vanwege het aflopen van de 1e BIZ termijn in havengebied IJmuiden is opnieuw een BIZ-traject doorlopen. Doel was om de BIZ voor een nieuwe periode van 5 jaar te verlengen en om het BIZ-gebied uit te breiden. Op basis van een succesvolle draagvlakmeting is BIZ 2.0 ingesteld per 1 januari 2022 tot en met 31 december 2026. Dit traject is financieel mede mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Holland. Uiterlijk op 1 augustus 2023 verwacht de provincie Noord-Holland de aanvraag tot vaststelling van de subsidie van de gemeente Velsen.
Gemeente Velsen heeft Herstructurering en Intelligent Ruimtegebruik Bedrijventerreinen (HIRB) subsidie aangevraagd bij de Provincie Noord-Holland voor het plaatsen van beveiligingscamera’s in de nieuwe BIZ gebieden en bewegwijzeringsborden in het gehele BIZ havengebied. Het aangevraagde subsidiebedrag van € 63.150 is verleend. Stichting BIZ voert de activiteiten uit tussen 1 mei 2022 en 1 mei 2023.

Beeldkwaliteitsfonds havengebied IJmuiden

In 2019 is door de provincie Noord-Holland een HIRB subsidiebedrag van € 100.000 verleend voor een Beeldkwaliteitsfonds in havengebied IJmuiden. Dit fonds stimuleert bedrijven in het havengebied het vooraanzicht en/of het voorterrein van hun bedrijfspand (op duurzame wijze) te verbeteren. De subsidieafhandeling van het Beeldkwaliteitsfonds vindt plaats in 2022. Gemeente Velsen gaat bekijken of er een nieuwe HIRB subsidieaanvraag voor een Beeldkwaliteitsfonds ingediend wordt tijdens de tenderperiode in 2023.

BIZ Winkelgebieden

Om de winkelgebieden levendiger en aantrekkelijker te maken is een BIZ ingesteld in IJmuiden centrum (looptijd 2019-2023), Santpoort-Noord (looptijd 2020-2024) en Kennemerlaan (looptijd 2022-2026). Al deze BIZ-trajecten zijn financieel mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Holland. De eerst BIZ-termijn voor IJmuiden centrum eindigt op 31 december 2023. Gemeente Velsen juicht een verlenging van de BIZ-termijn in IJmuiden centrum toe en verleent dan ook graag medewerking aan een nieuw BIZ-traject in 2023.

Metropoolregio Amsterdam (MRA)

Velsen is deelnemer van Metropoolregio Amsterdam (MRA), het regionale samenwerkingsverband van 30 gemeenten, 2 provincies en de Vervoerregio Amsterdam. De samenwerking is erop gericht om onze regio concurrerend en leefbaar te houden. Deelnemers stemmen hun inzet met elkaar af op het gebied van economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, woningbouw, mobiliteit en energie en duurzaamheid. Ook verenigen deelnemers zich in de MRA om als stevige gesprekspartners van het Rijk op te treden.

Eind 2021 hebben de deelnemers van de MRA nieuwe samenwerkingsafspraken bekrachtigd. Afspraken waarmee de deelnemers de MRA-samenwerking in de regio verder versterken, slagvaardiger en transparanter maken. Waarbij we ook de raden en Staten beter betrekken en ons richting Den Haag en Brussel beter positioneren. Om deze versterking van de samenwerking vorm te geven wordt onder meer het MRA-secretariaat versterkt tot een MRA-directie. Zo wordt onder andere de ondersteuning van de deelnemers in platforms Economie, Ruimte en Mobiliteit steviger, net als de vertegenwoordiging en lobby richting Den Haag en Brussel. Een groot deel van de personele inzet in de MRA wordt niet meer betaald uit de contributie die de deelnemers bij elkaar leggen, maar door het om niet leveren van personeel. Dat gebeurt naar rato van inwoneraantal, voor Velsen betekent dit 0,4 fte. Omgerekend naar geld is dat € 45.000.

Samen met andere MRA-deelnemers heeft Velsen de plannen kritisch gevolgd. De eerste voorstellen voor versterking tot MRA-directie waren wat deze kritische volgers betreft te gortig. De huidige – minder omvangrijke – versterking van de MRA-directie heeft wat Velsen betreft de juiste balans van versterking van de slagkracht enerzijds en terughoudendheid in extra kosten.

De contributie voor de MRA is nu (2022) € 1,53 per inwoner. Daar komt dus € 45.000 bij voor het om niet leveren van 0,4 fte. Het huidige budget (2022) voor MRA is € 130.000. Het budget voor MRA-deelname wordt vergroot tot € 151.000.

Deelname aan Regionale Ontwikkel Maatschappij (ROM)/Metropoolregio Amsterdam(MRA) Noord-Holland

De gemeente is aandeelhouder in InWest Regio B.V., die op haar beurt aandelen houdt in ROM InWest. ROM InWest is op 8 oktober 2021 opgericht, samen met gemeenten uit de MRA, via de STAK met gemeenten uit Noord-Holland Noord (NHN), de provincie Noord-Holland en het Ministerie van EZK. De ROM is erop gericht om de economie in onze regio extra te stimuleren en heeft geld om te investeren in bedrijven. ROM InWest stimuleert technologie en innovatie en laat deze via investeringen verder groeien. Hiervoor beheert ROM InWest 2 fondsen: het MKB-fonds van € 60 miljoen en het Transitiefonds met een doelkapitaal van € 100 miljoen. Samen hebben de fondsen een maatschappelijke en een financiële doelstelling. De maatschappelijke doelstelling is het ondersteunen van regionale economie enerzijds en de energietransitie en transitie naar een circulaire economie anderzijds. De financiële doelstelling is om (minimaal) revolverend te zijn. Dat betekent dat het uitgeleende geld weer terug komt, zodat het opnieuw beschikbaar is voor nieuwe leningen.

Versterking avontuurlijke kust

Het college zet zich verder in om de kust te verbeteren en te ontwikkelen op een manier die past bij het DNA van IJmuiden Rauw aan Zee. De entree en toegankelijkheid van IJmuiden aan Zee is aangepakt. Het gebied is door placemaking extra onder de aandacht gebracht. Zo zijn er diverse kunstwerken en tiny houses geplaatst, die ook voor vakantieverhuur beschikbaar zijn. Verder heeft de gemeente vanuit het project de Rauwe Loper nieuwe banken, toeristische informatieborden en prullenbakken toegevoegd en is de omgeving van het Cornelis Vreeswijkbeeld opgeknapt. In 2023 faciliteren we, net als in voorgaande jaren, opruimacties van inwoners en ondernemers om het bewustzijn van een schoon strand bij de bezoekers te bevorderen.

Kustplaats

Het college werkt al enige tijd samen met private partijen aan de potentiële herstart van Kustplaats IJmuiden aan Zee. In augustus 2021 is uitspraak gedaan in de zaak tussen Kennemerstrand NV (waar de gemeente deel van uitmaakt) en de Staat over de vergoeding van erfpachtcanon. Kennemerstrand NV heeft in het najaar van 2021 hoger beroep aangetekend tegen deze uitspraak. Tegelijkertijd wordt onderzocht of partijen niet toch op minnelijke wijze (zonder de rechter) tot overeenstemming kunnen komen. Uitsluitsel hierover wordt in de loop van 2022 verwacht. In het aankomende jaar doen we verder onderzoek naar de stikstofproblematiek. Dit mede in relatie tot de beoogde vermindering van stikstofuitstoot in het nabijgelegen Natura 2000 gebied. We gebruiken de resultaten om snel inzichtelijk te krijgen of de ontwikkeling van Kustplaats voor 2040 realiseerbaar is (raadsakkoord).

Marketing en promotie, campagne IJmuiden Rauw aan Zee

De toeristische marketing en promotie is vooral bedoeld voor de dagbezoeker van Noord-Holland. Het unieke DNA van IJmuiden met het avontuurlijke strand met volop mogelijkheden voor wind- en watersport en de spannende haven zetten we daarbij vooral in de etalage. Onder de noemer IJmuiden Rauw aan Zee informeren we de bezoeker over de toeristische mogelijkheden in Velsen en stimuleren we de toerist om een bezoek te brengen aan de gemeente. Dat doen we onder andere met de toeristische informatiepunten, de gezamenlijke citymarketing website www.ijmuiden.nl , social media (#Rauw aan Zee) en het verspreiden van een toeristische folder. In 2022 zijn de verschillende acties vanuit de Rauw aan Zee campagne geïntegreerd met de activiteiten van citymarketing, dat zetten we voort in 2023. Voor de internationale toerist die in Amsterdam verblijft, werkt de gemeente ook in 2023 samen in het project Amsterdam Bezoeken Holland Zien. Dat project promoot de gemeente (samen met de andere kustplaatsen in de MRA) onder de naam Amsterdam Beach.

Evenementen

De afgelopen jaren zijn vanwege de coronacrisis zeer weinig evenementen georganiseerd. In 2022 is het weer goed op gang gekomen. Voor bepaalde evenementen zijn de leges kwijtgescholden tot en met 2021. Het ging hierbij om evenementen die gratis toegankelijk, niet-commercieel, van groot maatschappelijk belang en gericht waren op de inwoners van Velsen. Vanaf 2022 is het niet meer mogelijk om de leges kwijt te schelden (bezuinigingsopgave). In 2023 zullen de evenementenorganisatoren dat ook gaan merken, omdat die kosten in 2022 nog gecompenseerd konden worden met coronabudget. De jolijtpenning (toeslag op kaartjes) voor de grote commerciële evenementen is ingevoerd in 2022. In 2025 komt SAIL Amsterdam weer naar de gemeente toe. In de komende jaren zal een bedrag begroot worden om het evenement goed en veilig te kunnen organiseren.

Recreatieve verbindingen in stand houden

Velsen heeft een uitgebreid wandel-, en fietsknooppuntennetwerk. Binnen dat netwerk zijn diverse themaroutes ontwikkeld. De netwerken zorgen voor belangrijke verbindingen met de regio en verbindingen in het toeristische aanbod. In 2023 zet de gemeente zich in om de recreatieve verbindingen op peil te houden.

Nationaal Park Zuid-Kennemerland (NPZK) naar een Nationaal Park nieuwe stijl

Gemeente Velsen is vertegenwoordigd in het overlegorgaan van het NPZK. Het NPZK onderzoekt in 2022 de mogelijkheid uit te groeien tot een Nationaal Park nieuwe stijl. Nationale Parken moeten meer zijn dan de natuurterreinen die nu als Nationaal Park zijn aangewezen; het zijn grotere samenhangende gebieden waarbinnen natuurkernen liggen en waarmee bewoners, maatschappelijke instellingen en ondernemers zich verbonden voelen. In 2023 continueert het NPZK haar activiteiten om uit te groeien tot een Nationaal Park nieuwe stijl, waarbij bezoekersmanagement veel aandacht zal krijgen.

Recreatieschap Spaarnwoude

Op basis van de vastgestelde Visie Spaarnwoude Park 2040 is een uitvoeringsprogramma opgesteld dat in verschillende fasen wordt uitgevoerd. Een van de onderdelen uit het uitvoeringsprogramma is het ontwikkelen van 5 ontvangstgebieden, elk met een eigen identiteit. Binnen Velsen ligt het ontvangstgebied rond boerderij Zorgvrij met het accent vooral op natuur en educatie; bij SnowWorld ligt het accent vooral op de actieve en avontuurlijke bezoeker. Met de uitwerking van de voorbereidingsplannen voor deze ontvangstgebieden wordt duidelijk of de gewenste ambities haalbaar zijn.

Reguliere activiteiten

Goede dienstverlening voor ondernemers

De gemeente verwacht van het bedrijfsleven een stimulerende rol bij het vergroten van de werkgelegenheid. Daarom willen we het bedrijfsleven ondersteunen en van dienst zijn bij het realiseren van ondernemersinitiatieven. Het college gaat in overleg met de ondernemers om te bekijken hoe de dienstverlening verbeterd kan worden. Het ondernemersloket speelt daar, ook in 2023, een belangrijke rol in. Daarnaast brengt de gemeente ondernemers bij elkaar door diverse bijeenkomsten te organiseren met als doel de samenwerking en kennisdeling onderling en met de gemeente te stimuleren.

Een sterkere haven & industrie

Het college werkt, samen met zijn partners en ondernemers, aan een dynamische haven met sterke industriële clusters, internationale haven voor vis, kusthaven voor ferry- en cruisevaart, servicehaven voor offshore activiteiten en knooppunt van (duurzame) energie.
De Bedrijfsinvesterings Zone (BIZ)-termijn in het havengebied van IJmuiden is verlengd en het BIZ-gebied is uitgebreid. De activiteiten die in de periode 2022-2026 worden uitgevoerd door Stichting BIZ zijn opgenomen in het BIZ-actieplan. Een parkmanager is het aanspreekpunt voor de gevestigde bedrijven en de contactpersoon voor de stakeholders. Parkmanagement bevordert het in stand houden en verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte. In 2023 wordt parkmanagement voortgezet.

Voorzichtig herstel cruise- en ferryvaart in 2022

Door de coronacrisis in 2020 en 2021 verkeerden de cruise- en ferryvaart in zwaar weer. Heel langzaam en voorzichtig start deze sector weer op. De verwachting is dat dit herstel zich in 2023 voortzet en dat de cruisevaart uiteindelijk weer groeit. We blijven ons dan ook inzetten voor deze sector en bekijken welke kansen het weer kan bieden voor Velsen.

Behoud en versterking van het aanbod van horeca en detailhandel

De gemeente wil dat iedereen zich thuis voelt in Velsen: inwoners, toeristen, bezoekers, ondernemers en werknemers. Daarvoor is een aantrekkelijk en goed functionerend voorzieningenaanbod nodig. In dat aanbod spelen horeca en detailhandel een belangrijke rol. De gemeente wil dat dit aanbod aantrekkelijk en toekomstbestendig is. Het horecabeleid heeft als doelstelling om de horeca zo te ontwikkelen, dat het daardoor aantrekkelijker wordt om in de gemeente Velsen te gaan wonen, te werken, of te zijn. Het detailhandelsbeleid richt zich op het compacter en daarmee toekomstbestendiger maken van de kernwinkelgebieden. Aangezien de Regionale Detailhandelsvisie IJmond is opgesteld in 2016, heeft de provincie Noord-Holland de IJmond-gemeenten verzocht deze visie te actualiseren. De geactualiseerde visie is in de periode 2022-2023 gereed.
In maart 2021 is de integrale gebiedsvisie Pont tot Park vastgesteld door de raad (zie ook 3.3 onder IJmuiden Pont tot Park). Verschillende werkgroepen denken na over uitvoeringsstrategieën. De werkgroep voorzieningen richt zich op een uitvoeringsstrategie voor de concentratie van met name winkelvoorzieningen en horeca. Ook andere niet-commerciële en maatschappelijke voorzieningen spelen hierin een belangrijke rol. Voor de periode 2022-2023 is het doel om voor detailhandel en horeca te komen tot een uitvoeringsstrategie en belanghebbenden te betrekken bij de verdere uitwerking van de gebiedsvisie.
Eind 2021 is zowel de subsidieregeling Winkelfonds Velsen als de inzet van de winkelloods geëindigd. Via de perspectiefnota is het restant uit de reserve Winkelfonds Velsen gereserveerd voor het herstel van de kwetsbare winkelgebieden na de coronacrisis. Voor 2022 en 2023 wordt dit restant bedrag benut voor de inzet van een transformatieloods binnen Pont tot Park. Gemeente Velsen heeft hiervoor een HIRB+ subsidie voor Toekomstbestendige Winkelgebieden aangevraagd bij de provincie Noord-Holland. Als deze subsidie wordt verleend dan worden de kosten voor de inzet van de transformatieloods voor de helft gefinancierd door de provincie Noord-Holland.

Regionale Samenwerking

Velsen draagt bij aan diverse economische samenwerkingsverbanden. Denk aan het Bestuursplatform Noordzeekanaal-gebied (NZKG) (inclusief de NOVI NZKG), Metropoolregio Amsterdam (MRA), IJmond en Economische Samenwerking IJmond (ESIJ) en regionale havenpromotiestichtingen (Amports, ACP, AYOP).

Economische samenwerking IJmond

De IJmondgemeenten hebben samen met de provincie Noord-Holland en het regionale bedrijfsleven het Economisch Gebiedsprogramma ‘Made in IJmond 2017’ opgesteld. De haven en maakindustrie staan daarin centraal. Ook op het gebied van duurzaamheid, circulaire economie en energietransitie bekijken we welke mogelijkheden er zijn om regionaal samen te werken. Dit loopt via het portefeuillehouderscontact Economische Zaken (PHCEZ).

Samenwerking Noordzeekanaalgebied (NZKG)

De basis voor de samenwerking tussen gemeenten en provincie staat in de Visie Noordzeekanaalgebied 2040. Belangrijke ontwikkelingen zijn de beperkte ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden, energietransitie en circulaire economie. Vanuit het bestuursplatform NZKG zijn de thema’s energietransitie, zeecruisebeleid en de (schaarse) haventerreinen belangrijke thema’s. In 2019 is er voor het Noordzeekanaalgebied een bestuurlijk platform energietransitie opgericht. Het platform wil de energietransitie in het gebied bevorderen en verbinding tussen het haven-industrieel gebied en de RES Noord-Holland Zuid en de MRA leggen. In het opgestelde programma staat omschreven hoe het platform dat gaat doen.

In de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) heeft het kabinet aangegeven samen met regio’s te willen optrekken in gebieden waar grote en complexe opgaven spelen die essentieel zijn voor Nederland. Dit wil het kabinet doen via de zogenaamde NOVI-gebieden. In 2021 is het NZKG ook als NOVI gebied uitgeroepen. In 2023 wordt duidelijk wat er uit de integrale aanpak is gekomen. Er zijn verschillende bouwstenen die daarbij meegenomen worden, naast haveneconomie en wonen, is er ook aandacht voor circulaire economie, leefbaarheid, klimaatadaptatie en energietransitie.

Samenwerking Metropoolregio Amsterdam

Velsen werkt intensief samen op economisch en toeristisch gebied in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dat biedt kansen voor de Velsense strategische projecten Techport, Offshore Wind en Toerisme. De wethouder Economische Zaken vertegenwoordigt ook in 2023 de IJmond in het Platform Economie. In de MRA agenda staat op welke onderdelen de gemeenten samenwerken om de economie te bevorderen in de MRA. Voor de toeristische samenwerking is de Strategische Agenda Toerisme MRA 2025 de basis. ‘Hoe om te gaan met balans en verspreiding van toerisme’ is daar een belangrijk onderdeel van. In 2021 is een start gemaakt met het opstellen van een nieuwe toeristische strategische agenda voor de MRA. Verwachting is dat deze uiterlijk in 2022 definitief is zodat we er vanaf 2023 mee kunnen gaan werken. We werken ook in 2023 mee aan het project Amsterdam Bezoeken Holland Zien dat zich richt op de internationale toerist in Amsterdam. Dat project is in 2020 vernieuwd. Voor bedrijfsterreinen is er een uitvoeringsstrategie opgesteld: Ruimte voor werken in de MRA van morgen: 2017-2030. Centraal hierin staat het in beeld brengen van de deelregio’s en vraagstukken op het gebied van transformatie, herverdeling en kwaliteit van de bedrijventerreinen.  

Blijven inspelen op de ferry- en cruisepassagiers

Sinds 1 januari 2022 betalen de cruiseschepen die overnachten in de gemeente toeristenbelasting (€ 1,50). Door deelname aan Amsterdam Cruise Port (ACP) promoten we IJmuiden als cruisebestemming, gekoppeld aan Amsterdam. Het college zet zich samen met de Stichting Citymarketing in om de passagiers te verleiden ook een bezoek te brengen aan IJmuiden. Onder andere door het aanbieden van toeristische informatie in de terminals. Het project Havenkwartier maakt de Halkade tot aan de Kop van de Haven aantrekkelijker, waardoor passagiers hier ook langer en prettiger verblijven. De gemeente heeft daarnaast, samen met partners in het gebied, aandacht voor het goed onderhouden en schoonhouden van het havengebied en de toegangswegen naar het havengebied.

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2022 11:48:41 met de export van 11/03/2022 11:31:01