Wat willen we bereiken?
Het stimuleren van een gezonde, duurzame leefomgeving.
Velsen zet stevig in op het thema Klimaat en Duurzaamheid. Een inzet die gericht is het realiseren van een geslaagde energietransitie, een circulaire economie en een klimaatbestendige stad in 2050. Parallel hieraan werken we aan het van realiseren van een gezonde(re) leefomgeving in Velsen (de regio). Duurzaamheid en gezondheid gaan in onze regio hand in hand. Maatregelen op het gebied van de gezonde leefomgeving dragen vaak bij aan klimaatadaptatie, circulaire economie en de CO 2 reductie. En omgekeerd dragen de doelstellingen op deze 3 thema’s vaak bij aan een gezondere leefomgeving.
De komende jaren gaan we door met de ingezette lijn. Daar waar mogelijk versnellen we het proces en benutten we (economische) kansen die zich voordoen (bijvoorbeeld via de subsidieaanvraag Just Transition Fund (JTF).
We geven invulling aan onze voorbeeldrol door onder ander het uitvoeren van het CO 2 reductieplan van de eigen organisatie en het verduurzamen van ons eigen vastgoed. We consolideren en versterken onze rol en de samenwerking in (boven)regionale samenwerkingsverbanden zoals Noordzeekanaalgebied (NZKG) en Metropoolregio Amsterdam (MRA). Daar worden de belangrijkste beslissingen voorbereid die op lokaal niveau grote ruimtelijke en maatschappelijke impact hebben en economische kansen hebben.
Geheel aan de andere kant van het spectrum bevindt zich onze inwoner, onze wijken en woonkernen. De inzet voor 2023 is het verder intensiveren van het samenspel en het samenwerken met inwoners en partners in de gemeente.
Het Lokaal Klimaat akkoord is een belangrijk instrument om het vliegwiel van die versnelling aan te jagen en kansen liggen bijvoorbeeld in de offshore wind (denk aan het nieuwe voornemen het vermogen van windenergie op zee te verdubbelen) en het benutten van subsidies zoals van het JTF, gericht op innovatie, energietransitie én arbeidsmarkt. Daarnaast is een belangrijk deel van de uitvoering van de duurzaamheidstaken gedelegeerd aan de Omgevingsdienst IJmond.
Het voortzetten en versnellen van de energietransitie vraagt om voldoende geld. Voortgang van het Lokaal Klimaatakkoord voor 2023 en 2024 is geborgd via de speerpunten van het college en het raadsbesluit uit 2021. Maar veel projecten voortvloeiend uit het landelijke klimaatakkoord vragen om extra geld. Inmiddels is er duidelijkheid over de bijdrage van het Rijk aan het realiseren van de duurzaamheidsdoelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Programma Gezondheid en Luchtkwaliteit
Het hoofddoel van het programma is het realiseren van de duurzaamheidsopgave in samenspel met de samenleving.
Het programmaplan Klimaat en Duurzaamheid, dat in 2022 is vastgesteld en heeft vooralsnog een looptijd tot en met 2024. In de aanpak zijn ook de aanbevelingen uit de rekenkamerrapportage van 2021 meegenomen. Vanaf 2025 dienen beleid en uitvoering zodanig te zijn geborgd in de organisatie dat programmatische sturing niet meer nodig is. De opgaven zelf lopen door tot 2030 en vervolgens tot 2050.
De gemeente geeft het goede voorbeeld, bijvoorbeeld door uitvoering te geven aan het CO 2 reductieplan voor de eigen organisatie. Daarnaast vraag de complexiteit en dynamiek van de opgave om verhelderen, de weg wijzen en verbinden.
Wij scheppen duidelijkheid over wat van onze inwoners ondernemers en instellingen verwacht wordt geven antwoord geven op de vele vragen die gesteld worden. Daarbij wijzen we ook de weg naar de juiste informatiebronnen, kennispartners, subsidiemogelijkheden et cetera. Omdat het hier gaat over een brede en langdurige maatschappelijke opgave die alleen slaagt wanneer we samenwerken. Het leggen van de verbinding tussen partijen en het vinden van de synergie is een rol die de gemeente past.
Maar het multidisciplinaire karakter van het programma overschrijdt ook de grenzen van de eigen organisatie, Die overschrijding van de grenzen geldt zowel verticaal: Rijk, provincie, gemeente als horizontaal: de IJmond, Zuid-Kennemerland, het Noordzeekanaalgebied (NZKG) de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en de Waterschappen. Dat vraagt om inzicht inde samenhang tussen de verschillende dossiers op zowel inhoud, proces en governance. Het is evident dat een goede samenwerking met andere overheden en onze buren een belangrijke voorwaarde is voor succes.
Iedereen is nodig om de realisatie van de doelen mogelijk te maken. De snelheid van de uitvoering van de verschillende projecten mede afhankelijk is van het geld dat het Rijk geeft de mogelijkheid gebruik te maken van subsidies en wettelijke en beleidsmatige ontwikkelingen.
Regisseur gezonde leefomgeving
Een gezonde leefomgeving is meer dan alleen gezonde lucht. In onze Omgevingsvisie moeten we keuzes maken over het benutten en beschermen van onze leefomgeving, ook met het oog op de gezondheid van onze inwoners.
Dat vraagt ten 1e om een strategische visie van de gemeente op een gezonde leefomgeving. Dat vraagt ten 2e om meer regie en samenhang tussen strategie en uitvoering. In de strategische visie verbinden we de traditionele milieuthema’s zoals geluid, geur, trillingen en lucht met de energietransitie en bijvoorbeeld de woningbouwopgave. En daarin besteden we aandacht aan de manier waarom beleven, ontmoeten en bewegen in de leefomgeving met elkaar worden verbonden. Want ook die aspecten dragen bij aan een gezonde leefomgeving. De strategische visie wordt onderdeel van de Omgevingsvisie.
Om de gezonde leefomgeving een impuls te geven stellen we voor de duur van ten minste 2 jaar een regisseur gezonde leefomgeving aan. Na anderhalf jaar evalueren we de functie en besluiten we ook voortzetting van de functie na 2 jaar wenselijk is. Deze regisseur draagt bij aan de integratie van de ruimtelijke, de duurzaamheids- en milieuopgaven in onze gemeente en de regio. Coördineert de advisering hierover aan het bestuur en vervult de al bestaande rol van accountmanager voor de Omgevingsdienst IJmond.
Voorbeeldfunctie
Ook in 2023 wordt de uitvoering van het CO 2 reductieplan gecontinueerd en in het 2e kwartaal 2023 gerapporteerd over de resultaten van het voorgaande jaar. Daarnaast wordt het verduurzamen van het gemeentelijke vastgoed gecontinueerd en wordt op basis van het nieuwe manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen het duurzaam inkopen door de gemeentelijke organisatie geïntensiveerd. Dat levert ook een bijdrage aan de doelstellingen voor een circulaire economie
Communicatie en samenspel
Voor de uitvoering van het programma is een communicatiestrategie opgesteld. We hebben een rol in het verbinden, verhelderen en de weg wijzen binnen dit dynamische en complexe domein én het invulling geven aan onze voorbeeldrol.
We zijn op weg naar een duurzaam en groen Velsen. We doen dat in samenspel met inwoners en ondernemers, want deze maatschappelijke verandering slaagt alleen als iedereen meedoet.
Ook in 2023 is deze strategie zichtbaar via onze website, de verschillende media en in én met de samenleving. Voorbeelden zijn deelname aan terugkerende evenementen als de nationale week van de duurzaamheid en de kinderklimaattop maar ook via bijvoorbeeld duurzaamheidsacties gecoördineerd vanuit de ODIJ.
Zwerfvuil
We zetten in op het bestrijden van zwerfvuil. De educatieve projecten die Velsen in dit kader doet, betaalden we tot voor kort uit de Nedvang zwerfvuilvergoeding. Deze vergoeding stopt per 1 januari 2023.
De bestaande regeling waar deze vergoeding aan vast hing, wordt vervangen door de (Europese) Single Use Plastic-richtlijn. Deze richtlijn is gericht op het voorkomen van plastic zwerfafval en het terugdringen van plastic wegwerpproducten. Waarschijnlijk komt er voor producenten een verplichting voor het opruimen van single used plastics (wegwerpplastic). Die verplichting leidt mogelijk tot een nieuwe vergoeding voor gemeenten.
Omdat dit nog niet duidelijk is, is het voorstel om voortaan € 1 per huishouden te besteden aan educatie (€ 30.000 in totaal). In de praktijk gaat dat geld naar het in stand houden van ‘de Beestenbende’. Kinderen ruimen zwerfvuil op en worden zo betrokken bij de effecten van zwerfvuil. Voor veel kinderen in IJmuiden en Velsen-Noord heeft hun lidmaatschap van de Beestenbende een waardevolle maatschappelijke functie.
Het budget voor zwerfvuilbestrijding wordt voor 50% gedekt uit de rioolheffing en voor 25% uit de afvalstoffenheffing. Beide belastingen stijgen door dit voorstel gezamenlijk dus met € 0,75 per huishouden exclusief BTW. Netto met € 0,90.
Huishoudelijk afval
Op 29 juni 2022 heeft de raad besloten om vanaf 2023 het recycle-tarief in te voeren. Bij een recycle-tarief worden goede afvalscheiders beloond en minder goede afvalscheiders uitgedaagd om hun afval beter te scheiden. Dit leidt tot aanzienlijk betere milieuresultaten en lagere kosten.
Bij het recycle-tarief is er een vast deel en een variabel deel afvalstoffenheffing. Het variabele deel is gebaseerd op de hoeveelheid restafval die bewoners aanbieden. Al s je go ed afval scheidt en daardoor minder restafval overhoudt, laat je je afval ook minder vaak ophalen of breng je afval minder vaak naar de ondergrondse container. Dan betaal je minder variabele afvalstoffenheffing. Het recycle-tarief is daardoor vergelijkbaar met andere nutsvoorzieningen zoals gas, water en elektra. 70% Van de bewoners gaan met recycle-tarief minder afvalstoffenheffing betalen.
We gaan vanaf 1 januari 2023 registreren hoeveel restafval bewoners aanbieden. Vanaf dat moment start feitelijk het recycle-tarief. Het geregistreerde afval uit 2023 wordt verwerkt in de belastingaanslag van 2024. In 2024 volgt dus de 1e belastingaanslag met daarop een variabel bedrag van het recycle-tarief.
Bewoners zullen vooral de eerste maanden van 2023 nog moeten wennen aan het afval scheiden. Het financiële effect en milieueffect van het recycle-tarief zal daardoor pas in de loop van 2023 verbeteren. We verwachten dat de verbetering in 2023 op 80% van het verwachte effect door het recycle-tarief ligt.
Kilogram afval per inwoner 2021 | Verwachtte kilogram afval per inwoner in 2023 (80% effect) | Verwachtte kilogram afval per inwoner bij recycle-tarief | |
Fijn restafval | 205 | 140 | 122 |
Groente, fruit, tuinafval en etensresten | 78 | 81 | 81 |
Plastic blik en drankpakken | 26 | 29 | 30 |
Oud papier en karton | 45 | 52 | 53 |
Grof huishoudelijk afval aan huis | 17 | 13 | 13 |
De invoering van het recycle-tarief heeft een positief effect (zo’n € 45.000) op de kosten in 2023 voor huishoudelijk afval. De ontwikkelingen van brandstofprijzen en grondstofprijzen zijn momenteel groot en hebben eveneens een effect op de kosten van huishoudelijk afval. Het effect van deze autonome ontwikkelingen schommelt en zijn op het moment van schijven voor 2023 nog niet zeker.
Via motie 2021-19 heeft de raad besloten doelstellingen voor afvalscheiding te bespreken en op te nemen in de Begroting 2023. Samen met HVC hebben we gekeken welke doelstelling voor de hoeveelheid restafval voor Velsen met de invoer van het recycle-tarief realistisch is en wat we in de toekomst nog kunnen doen om met de hoeveelheid restafval te dalen richting de landelijke doelstelling. In onderstaande tabel zijn realistische doelstellingen van de hoeveelheid restafval weergegeven voor komende jaren.
Systeem | VANG restafval in kilogram per persoon per jaar | % hergebruik | |
2020 | Huidige inzamelsysteem | 237 | 70% |
2021 | Huidige inzamelsysteem, | 213 | 70% |
2023 | Recycle-tarief met nascheiding hoogbouw | 159 | 75-80% |
2025 | Dankzij verdere ontwikkelingen en een stap naar omgekeerd inzamelen in heel Velsen | 110 | 80-85% |
verder | Doorontwikkeling | <100 | >85% |
Energietransitie
Binnen het thema energietransitie wordt ook in 2023 gewerkt aan een groot aantal projecten en dossiers. De uitvoering van die projecten vindt plaats in samenwerking met de Omgevingsdienst IJmond, in samenspel met de samenleving: inwoners, bedrijven en instellingen en (boven)regionaal verband (bijvoorbeeld NZKG, MRA).
Die projecten vloeien ook voort uit de afspraken die de VNG met het Rijk heeft gemaakt over de uitvoering van het klimaatakkoord. Deze afspraken gaan over de uitvoeringsmiddelen, naast de governance, de monitoring en de sectorale afspraken voor elk van de 5 sectoren uit het Klimaatakkoord (gebouwde omgeving, energie/infra, industrie, mobiliteit en landbouw en landgebruik).
De uitvoering van deze projecten is mede afhankelijk van het geld dat door de gemeenteraad en het Rijk beschikbaar worden en de mogelijkheid gebruik te maken van subsidies.
In 2023 wordt onder meer gewerkt aan:
- Met betrekking tot de bovengenoemde sectorale afspraken.
- Industrie:
De 6 Industrieclusters geven via hun Cluster Energie Strategie (CES) inzicht in de (ontwikkeling van) energie- en grondstoffenvraag en in wat de knelpunten op het vlak van infrastructuur zijn.Voor de grootste uitstoters zoals Tata Steel komen maatwerkafspraken. Ook worden afspraken gemaakt over ruimtebeslag en milieueffecten en waarborgen gezonde leefomgeving (inclusief stikstof) en wordt onderzocht waar soms tijdelijk extra ruimte nodig is. Het toezicht en de handhaving door decentrale overheden als bevoegd gezag voor de energiebesparingsplicht van bedrijven wordt versterkt. Het Rijk zorgt voor extra geld.
- Elektriciteit en infrastructuur (onder andere via het NZKG
Er komt meer overheidsregie om de realisatie van nieuwe infrastructuur te versnellen, om bestaande infrastructuur slimmer te gebruiken en om beter te prioriteren en programmeren. Waterstof krijgt een belangrijke rol; ook wordt extra ingezet op energie uit rioolwaterzuiveringen. Er komt naast het MIEK (Meerjaren Investeringsprogramma Energie en Klimaat) op Rijksniveau ook een provinciale MIEK. In het najaar van 2022 komt meer duidelijkheid over het ophogen van de RES-doelen in relatie tot het hogere EU-doel (55%). Ook wordt uitgezocht of de scope van de RES (nu: zon, wind, warmtebronnen) moet worden verbreed.
- De uitvoering van de Regionale Energiestrategie (RES 1.0), concretisering zoekgebieden voor zon en wind op land.
- Het opstellen van de RES 2.0. De RES wordt elke 2 jaar geactualiseerd.
- Uitvoering Transitievisie Warmte (waaronder Warmtenet en het opstellen van wijkuitvoeringsplannen (WUP).
- Innovatieve projecten op het gebied van aqua- en riothermie.
- Projecten zoals opgenomen in het uitvoeringsprogramma van de Omgevingsdienst IJmond.
Lokaal Klimaatakkoord
Om de doelstellingen uit het Nationaal Klimaatakkoord na te kunnen halen is extra inzet vanuit de gemeente noodzakelijk. Het Lokaal Klimaat Akkoord (LKA) is een instrument om die noodzakelijke versnelling een impuls te geven. Op basis van de door de raad vastgestelde bestuursopdracht (4 maart 2021), het raadsbesluit (29 april 2021) en de Begroting 2022 startte de uitvoering van het LKA eind 2022 succesvol. Het akkoord kent 3 ambitieniveaus: verbinden, handreiking en impuls. Gestart is met ambitieniveau Verbinden
Het positieve resultaten over 2022 én de toenemende urgentie van het versnellen van de CO 2 reductie rechtvaardigen het continueren van het LKA in 2023 en de jaren daarna.
Het Lokaal Klimaatakkoord richt zich primair op CO 2 reductie binnen de thema’s bedrijven, mobiliteit en gebouwde omgeving. Het verbindt via een digitaal platform alle initiatieven en acties van inwoners én van instellingen en bedrijven die een grote(re) impact hebben op de te behalen reductie. Uniek is dat het planten van een extra boom voor elk initiatief voor een belangrijk deel gesponsord wordt door klimaatsponsoren en -partners van het LKA.
Het LKA is daarmee ondersteunend aan alle andere projecten en activiteiten binnen het thema energietransitie zoals de Regionale Energie Strategie (RES), de Transitie Visie Warmte (TWV).
Daarnaast heeft elke ton CO 2 die wordt bespaard of vervangen door duurzame energie ook een positief effect op de luchtkwaliteit in de leefomgeving.
Just Transition Fund (JTF)
We zijn continu op zoek naar externe middelen/subsidies om onze ambities op het gebied van klimaat en duurzaamheid te realiseren. De Europese Unie heeft in januari 2021 het Just Transition Fund (JTF) opgericht om regionale clusters in Europa, die nog sterk leunen op fossiele brandstoffen, te ondersteunen bij een rechtvaardige transitie naar een duurzame industrie. De IJmond is zo'n cluster die een beroep kunnen doen op een bijdrage uit het Fonds. We werken met de IJmond-gemeenten en de provincie als één regio samen om de middelen ook voor de regio in te kunnen zetten.
Samen met de andere JTF-regio’s en het Rijk werken we aan een subsidieaanvraag van € 623 miljoen uit het JTF, voor de periode 2021-2027. Hiervan is € 58,5 miljoen bedoeld voor de IJmond. Die kunnen we inzetten om de gevolgen van de energietransitie op te vangen, een duurzamere (staal)industrie in de IJmond te realiseren, onze economie te verbreden en een betere aansluiting te maken tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. De energietransitie geeft kansen om van werk naar werk te komen, voor omscholing, bijscholing en verandering van werkzaamheden.
Om uiteindelijk in aanmerking te komen voor de subsidie, zijn gemeenten en de Provincie Noord-Holland verplicht de helft van de kosten voor de uitvoering van het programma te betalen. Als regio profiteren wij immers ook van de kansen die het JTF biedt.
Klimaatadaptie
Conform het DPRA (Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie) nemen we vanaf 2020 klimaatadaptatie standaard mee bij afwegingen in de ruimtelijke ordening. Relevante fysieke veranderingen benutten we om klimaatbestendige maatregelen te nemen. Dat betekent dat onderhoudscycli van infrastructuur, riolering, groen en gebouwen worden benut. In de gemeentelijke klimaatatlas zijn de te verwachte klimaateffecten opgenomen. De klimaatatlas actualiseren we in 2023 aan de hand van de te verschijnen KNMI'23-klimaatscenario's. Deze vervangen huidige KNMI'14-klimaatscenario's. Het KNMI maakt klimaatscenario's van een mogelijk toekomstig klimaat voor Nederland. Voor nieuwbouw hanteren we de eisen zoals benoemd in het Basisveiligheidsniveau Klimaatbestendige Nieuwbouw van de MRA.
Het klimaatadaptatiebeleid is in 2022 verder uitgewerkt binnen het Programma water en riolering en wordt opgenomen in de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. De Omgevingswet treedt per 1 januari 2023 in werking.
Binnen het DPRA wordt gewerkt in werkregio’s. Velsen vormt met de gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort een werkregio. Deze werkregio heeft in 2022 middelen aangevraagd via de Impulsregeling klimaatadaptatie. Voorafgaand aan het aanvragen van de regeling voerden we in 2022 een regionale risicodialoog.
Daarnaast worden de uitkomsten van het binnen de MRA uitgevoerde onderzoek naar vitale en kwetsbare functie vertaald naar een uitvoeringsprogramma. De provincie neemt hierin het initiatief. Vitale functies vormen de ruggengraat van de samenleving. Het betreft hoofdfuncties zoals de energievoorziening, de hoofdinfrastructuur en ziekenhuizen. Uitval van deze functies leidt tot maatschappelijke ontwrichting en grote schade en een aantal van dergelijke voorzieningen liggen in de gemeente Velsen.
GreenBiz
De GreenBiz is een samenwerking tussen het bedrijfsleven en de gemeente. Samen dragen we bij aan de energietransitie, een schone leefomgeving en het bereiken van een circulaire economie.
We zetten via de Greenbiz de verduurzaming van de bedrijventerreinen voort. We richten ons op 3 pijlers:
- Het opwekken en uitwisselen van duurzame energie: We ondersteunen bedrijven bij de aanschaf van zonnepanelen. Via het lokale energieplatform GreenBiz Energy kunnen deelnemende bedrijven duurzame stroom uitwisselen of aan derden leveren. We stimuleren bedrijven om hieraan deel te nemen.
- Energiebesparing: De gemeente biedt bedrijven energiescans aan. Hiermee krijgen bedrijven inzicht in de mogelijkheden om het bedrijfsgebouw energiezuinig te maken. Voor kantoren draagt dit bij aan het behalen van het verplichte energielabel C per 1 januari 2023. We informeren kantooreigenaren over de labelplicht en stimuleren hen om aan deze plicht te voldoen.
- Circulaire economie: Met afvalscans geven we bedrijven de mogelijkheden aan om minder afval te produceren en grond-, rest- en afvalstromen her te gebruiken. Met de gegevens van de afvalscans brengen we kansrijke grondstoffen in beeld die kunnen worden hergebruikt.
Dankzij de GreenBiz Green Deal gaan we in de IJmond gezamenlijk de energietransitie versnellen. Het doel is dat eind 2024 alle 7 aangesloten bedrijventerreinen in Velsen, Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest energiepositief zijn. Dat willen we bereiken door samenwerking van de deelnemers aan een effectieve collectieve aanpak en ondersteuning bij individuele initiatieven.
IJmond bereikbaar
Met het programma IJmond bereikbaar stimuleren we inwoners om zich op een duurzame manier te verplaatsen. Duurzame mobiliteit bevordert het klimaat en de luchtkwaliteit. Ook willen we de gemeente bereikbaar houden. In 2023 gaan we kansrijke maatregelen vaststellen met de Mobiliteitsscan Personenvervoer. Er komt een campagne om het gebruik van de fiets te stimuleren voor woon-werkverkeer. En we zetten stimuleringsmaatregelen in voor een schone en uitstootvrije mobiliteit (elektrisch vervoer, schone stadslogistiek). Daarnaast stimuleren we gebruik OV, thuiswerken, spits mijden, deelmobiliteit en samen rijden. Tot slot zetten we in 2023 sterker in op de werkgeversaanpak zoals in het Programma Gezondheid en Luchtkwaliteit is opgenomen (zie subdoelstelling 1.2.1).
Transitievisie warmte: Opstellen wijkuitvoeringsplannen IJmuiden en Velsen-Noord
Met de Transitievisie Warmte Velsen (vastgesteld door de raad in 2021) geven we inzicht in de totale opgave en kansrijke oplossingen voor de overstap van aardgas naar duurzame verwarmingstechnieken. Daarnaast geeft de TvW een logische volgorde en tempo voor het aardgasvrij maken van de eerste wijken in de gemeente. Met het inzicht in de opgave, werken we verder aan de warmtetransitie in Velsen en het verlagen van onze CO 2 -uitstoot.
In 2022 geven we invulling aan de Wijkuitvoeringsplannen (WUP’s) zoals aangegeven in de Transitie Visies Warmte. Door middel van collectieve acties vanuit de Regeling, reductie energie woningen (RREW) en de Ruimtelijk economisch programma (REP) (bijvoorbeeld isolatieacties) zetten we concreet in op maatregelen voor bewoners. Ook geven we in 2022 uitvoering aan het project Groen Thuis*.
Groen Thuis
In 2022 maken we een start met het intensief begeleiden van inwoners in de IJmond die hun woning aardgasvrij(klaar) willen maken met het project Groen Thuis. De doelstelling is om inwoners in het gehele traject naar aardgasvrij, individueel te ondersteunen in de technische en financiële mogelijkheden. We hopen zo onzekerheden weg te nemen als onderdeel van WUP’s van gemeenten. Uit onderzoek in opdracht van de provincie blijkt dat er voor woningeigenaren een aantal knelpunten is om aardgasvrij te worden. Het doel is om deze knelpunten weg te nemen met dit project. ODIJ maakt een plan van aanpak, selecteert huiseigenaren en begeleidt en adviseert hen.
KIMO
KIMO is een internationale organisatie die strijdt tegen de vervuiling van zeeën. De gemeente Velsen levert de voorzitter van KIMO. KIMO coördineert onder andere samen met Rijkswaterstaat de 2 programma’s Visserij voor een Schone Zee en Schone Stranden. De organisatie trekt het Fishing for Litter programma waar de haven van IJmuiden actief bij betrokken is. En KIMO lobbyt voor de belangen van de gemeente bij ministeries en andere organisaties.
Reguliere activiteiten
Vergunningverlening Milieu
We verlenen waar mogelijk omgevingsvergunningen milieu voor de milieubelastende activiteiten van bedrijven die zich in Velsen willen vestigen of uitbreiden. We adviseren ook de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied over de vele complexe vergunningaanvragen van Tata Steel. Het kader daarvoor is het in 2022 vastgestelde regionale Beleidskader VTH Milieu 2022-2026.
Milieuadvisering bij ruimtelijke ontwikkelingen
Bij het beoordelen van ruimtelijke initiatieven houden we ook rekening met de gevolgen van het initiatief voor het milieu. Via een specifiek milieuadvies bevorderen we een veilige en gezonde leefomgeving bij nieuwe ontwikkelingen.
Stikstofproblematiek
We blijven ons inzetten op het stikstofdossier. We dragen bij aan het versnellen van de vergunningverlening en adviseren initiatiefnemers over oplossingen voor stikstofproblemen. Hierbij wordt rekening gehouden met de balans tussen de bescherming van natuurgebieden tegen stikstof neerslag en het ontplooien van initiatieven.
Geluid
Het beperken van het geluidniveau van weg- en vliegverkeer bevordert de gezondheid van onze inwoners.
Bij woningen die een te hoge geluidsbelasting van wegverkeer ervaren spannen we ons in de geluidsoverlast beperken. Dat kan bijvoorbeeld door de gevel van de woningen te isoleren en/of het aanbrengen van stil asfalt op de weg. Bij ingrepen aan de woningen zelf spreekt het voor zich dat we die alleen kunnen uitvoeren in samenwerking met de eigenaar.
In 2022 hebben we de geluidsbelastingkaarten geactualiseerd. De geluidsbelastingkaarten geven het geluidniveau van wegverkeer op de gevel van woningen aan. Op basis van de nieuwe geluidsbelastingkaarten stellen we in 2023 een nieuw actieplan geluid op. Woningen met een hoog geluidniveau op de gevel komen in aanmerking voor geluid beperkende maatregelen zoals de toepassing van stil asfalt op de weg.
We blijven ons ook inzetten op het tegengaan van geluidsoverlast van vliegverkeer rondom Schiphol.
Er is aandacht voor de maatregelen uit het hinderreductieprogramma en de plannen rondom de Luchtruimherziening.
Bodem
De impact van maatschappelijke opgaven zoals klimaatadaptatie en energietransitie op de bodem is groot. Daarom is het van belang dat we nadenken over het gebruik, herstel dan wel bescherming van de bodem en ondergrond binnen hun grondgebied. Dit gaat verder dan alleen de milieu hygiënische kwaliteit van de bodem en leggen we vast in de Omgevingsvisie.
Met het ingaan van de Omgevingswet (naar verwachting 1 januari 2023) krijgt de gemeente een aantal nieuwe taken op het gebied van beleid, vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van bodembeheer. Concreet verlenen we dan ook vergunningen aan inwoners en bedrijven voor het uitvoeren van een bodemsanering en houden hier toezicht op. Deze taken worden nu nog door de provincie uitgevoerd. We kunnen deze taken alleen uitvoeren als we daar van het Rijk ook geld voor krijgen. Zodra dat zo is, worden de nieuwe taken in de begroting verwerkt.
Reinigen openbare ruimte
In de bestrijding van zwerfvuil wil Velsen vooral het bewustzijn van bewoners vergroten geen zwerfvuil te veroorzaken of om dit op te ruimen. Velsen sluit in de communicatie aan bij landelijke campagnes van Nederland Schoon. Hiervan afgeleid is het programma Velsen geen Bende met herkenbare kleuren, logo’s en beeldmateriaal. Zichtbaar schoonmaken en herkenbare of terugkerende activiteiten zijn belangrijke pijlers in de zwerfvuilplannen van Velsen. Dit zetten we door in 2023.
Bijzonder aandachtspunt in de reiniging is de vervuiling rond afvalcontainers. Samen met HVC werken we aan een goede aanpak en zetten we in op voorlichting, bewustwording, handhaven en opruimen.
Verduurzamen gebouwde omgeving
Wij voeren in 2022 een veelheid aan stimuleringsprojecten uit om de gebouwde omgeving
te verduurzamen. We richten ons op de volgende pijlers:
- Regionaal energiebesparingsprogramma (REP): In het REP organiseren we voor inwoners het energieloket, collectieve wijkaanpakken en de duurzame huizenroute van het HIER klimaatbureau. We ondersteunen acties van de energiecoöperatie Energiek Velsen. Het REP is een programma dat voor 50% gefinancierd wordt door de provincie. Het programma loopt in 2022 af. We gaan met de provincie in overleg over een vervolg.
- Regeling Reductie Energie Wonen: We helpen 11.700 inwoners in de IJmond met de eerste stappen naar verduurzaming. De woningeigenaren voorzien we van energieadvies. Daarna helpen hen met het aanvragen van offertes voor duurzame maatregelen voor de woning. Samen met de woningcorporaties en Energiek Velsen ondersteunen we de huurders met adviezen over energiebesparing en kleine maatregelen zoals radiatorfolie, LED-lampen en tochtstrippen.
- Het verduurzamen van de bestaande bouw geeft ook invulling aan de Wijkuitvoeringsplannen (zie kopje Transitievisie warmte).
Greendeal Zorg
In 2023 gaan we verder met het uitvoeren van de Green Deal Zorg. Het doel van deze Green Deal is het stimuleren van de bijdrage die de zorgsector kan leveren aan onder andere de CO 2 reductie en het stimuleren van circulaire economie maar ook bijvoorbeeld het verminderen van medicijnresten in het oppervlaktewater. In overleg met de deelnemers organiseren we weer 3 à 4 bijeenkomsten. Ook gaan we met de deelnemers in gesprek over het vervolg op de huidige Green Deal. Deze loopt in oktober 2022 af. We maken ons sterk voor het behoud van het netwerk en het verder verduurzamen van de zorginstellingen.