Burger en bestuur

Een goed functionerend bestuur.

Wat willen we bereiken?

Een goed functionerend bestuur.

We kunnen onze doelen alleen bereiken als we samenwerken. Met inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en bedrijven in Velsen, maar ook met partners uit de regio, zoals de IJmondgemeenten, andere gemeenten, de provincie en de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Samen kunnen we maatschappelijke problemen oplossen. Als het gaat om zaken die belangrijk zijn voor Velsen maken we meer ruimte voor gesprekken, inspraak en zeggenschap. We vinden het heel belangrijk dat we open en toegankelijk besturen en dat we constant in contact zijn met onze inwoners en ondernemers. Om dat te bereiken zetten we meer in op samenspel tussen de gemeente, inwoners en ondernemers.

Wat gaan we daarvoor doen?

Verkiezingen

De leden van de algemeen besturen van de waterschappen in Nederland worden sinds 2015 tegelijkertijd met de leden van de provinciale staten gekozen. De waterschapsverkiezingen en de verkiezingen van de leden van de provinciale staten vinden plaats om de 4 jaar. Deze verkiezingen worden gehouden op 15 maart 2023. De vorige verkiezingen vonden plaats op 20 maart 2019.

Samen onze ambities realiseren (Programma Samenspel)

In zowel het raadsakkoord als het raadsprogramma staat de ambitie om het vertrouwen in de overheid te versterken. Dit gaan we doen door de betrokkenheid van inwoners te versterken. Velsenaren krijgen de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op besluiten van de gemeenten. Daarnaast krijgen zij de mogelijkheid een actieve rol in te nemen als het gaat om hun eigen buurt en leefomgeving. Ook moeilijk bereikbare doelgroepen willen we hierin meenemen. De ambitie is om goede besluiten te nemen waarbij alle relevante belangen zijn betrokken.   

Het Programma Samenspel bestaat uit de volgende 4 sporen:
Spoor 1: Verankeren Samenspel in de organisatie
Spoor 2: Beleidskader Participatie
Spoor 3: Professionaliseren relatiemanagement
Spoor 4: Doorontwikkelen wijkgericht werken

In 2023 gaan we binnen deze sporen het volgende doen:

  • Medewerkers trainen in participatie. Evaluaties van participatietrajecten inzetten voor verbetering van deze trajecten.
  • De raad jaarlijks informeren over de uitkomsten van de evaluaties van de participatietrajecten.
  • Actief inzetten op het betrekken van moeilijker bereikbare doelgroepen in participatietrajecten.
  • Het platform www.samenspelvelsen.nl inzetten voor meer wijkgerichte participatie.
  • De mogelijkheden onderzoeken om in participatietrajecten wijkvertegenwoordiging in te zetten.
  • De inzet van wijkgebonden budgetten onderzoeken bij bewonersinitiatieven.
  • Bewonersinitiatieven actief stimuleren.
  • Initiatieven in het kader van het zogenoemde uitdaagrecht ondersteunen, waarbij inwoners taken van de gemeente kunnen overnemen als zij denken dit slimmer of beter te kunnen doen.
  • Private partijen stimuleren om actief te kiezen voor participatie.
  • Wijkgerichte data inzetten om beter in te kunnen schatten wat wenselijk is op het gebied van participatie.
  • De activiteiten die vallen onder het Programma Samenspel overdragen aan de organisatie zodra de organisatie hier klaar voor is. Het Programma Samenspel heffen we dan op.

Ondernemend en duurzaam Velsen
Niet alleen het Velsen van nu is onze verantwoordelijkheid. Wij zijn ook verantwoordelijk voor het Velsen dat wij door willen geven aan onze kinderen en kleinkinderen. Soms zijn daarvoor plannen met een lange adem nodig. Juist daarom vindt het college voortdurende aandacht voor duurzaamheid noodzakelijk. Het college kiest voor een voorwaardenscheppende, faciliterende en stimulerende rol. Het verbindt partijen en is zich ook bewust van de voorbeeldfunctie die zij heeft.

Met de Visie op Velsen 2050 Duurzaam Verbonden, geeft Velsen richting aan ontwikkelingen in de gemeente. Hierin staat dat het investeren in kennisrijk werken nodig is om je in Velsen te kunnen ontwikkelen en bij te dragen aan een bloeiende economie. De thema’s werken en kennis zijn daarbij belangrijke elementen. Vooral in de duurzaamheidsthema’s liggen er grote kansen als het gaat om kennis. Binnen dit programma betekent dit, dat het college kiest voor investeringen waarbij de ondernemer op een duurzame manier zorgt voor innovatie, nieuwe investeringen en werkgelegenheid.

Context

Tijdens het voorbereiden van de begroting voor 2022 stond de economie wereldwijd op zijn kop door de coronacrisis. Ten tijde van het opstellen van de Begroting 2023 zijn de maatschappelijke en economische onzekerheid alleen nog maar toegenomen. Hoewel het economisch herstel van de coronapandemie is ingezet, zijn de economische effecten nog wel degelijk voelbaar (arbeidsmarkt, logistiek, grondstoffen, inflatie). Ook is Covid niet weg en zijn de effecten van toekomstige varianten van het virus onzeker. Tegelijkertijd zijn er andere problemen met grote invloed op onze samenleving. De krapte op de arbeidsmarkt, economische spanningen en geopolitieke spanningen zorgen voor vele uitdagingen. Tegelijkertijd worden de negatieve effecten van de klimaatverandering meer zichtbaar en voelbaar. Het kabinet heeft daarom aangescherpte doelen uit de Klimaatwet aangekondigd. Daarbovenop veroorzaakt de oorlog in Oekraïne voor een ongekende energiecrisis. Die crisis is een 2e reden om versneld onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Bovenstaande redenen dwingen ook Velsen tot een versnelling van de energietransitie. Tegelijkertijd moeten we de economische kansen die dat - juist ook in onze regio - biedt, optimaal benutten.

De algehele economische situatie in de regio is de afgelopen jaren heel voorspoedig geweest. De Nederlandse maakindustrie heeft daar volop van geprofiteerd. Deze sector is door de grote exportpositie echter gevoelig voor de politieke en economische ontwikkelingen in de wereld, zoals bleek tijdens de coronacrisis. Ook heeft de industrie te maken met andere uitdagingen.

Innovatie, duurzaamheid en voldoende instroom van goed gekwalificeerd personeel blijven belangrijke aandachtspunten voor de toekomstige concurrentiepositie van de visserijsector. Velsen zet in op een toekomstbestendige maakindustrie. Ook hierbij zijn voldoende personeel, innovatie en duurzaamheid voor ons de cruciale thema’s.

In offshore wind doen zich grote kansen voor. Op korte termijn worden er namelijk enkele grote windparken ontwikkeld voor de Nederlandse kust. Met het afgesloten klimaatakkoord zijn de ambities voor de lange termijn nog groter. Dit biedt veel perspectief voor Velsen en de regio.

Velsen blijft inzetten in op een succesvolle uitvoering van de landelijke klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen. Het gaat daarbij om de energietransitie, de ombuiging naar een circulaire economie en klimaatadaptatie. Vooral de thema’s energietransitie en circulaire economie bieden kansen voor een duurzame economie en werkgelegenheid. We focussen hierbij op versnelling om de doelen voor deze thema’s te behalen, onder andere via het Lokaal Klimaat Akkoord. Daarbij wordt ingezet op het benutten van samenhang tussen verschillende dossiers zoals het programma Klimaat & Duurzaamheid en het programma Luchtkwaliteit en samenwerking op de verschillende regionale niveaus.

Energietransitie

Wij streven naar een vermindering van de CO -uitstoot van Velsen en sluiten hierbij aan bij het Klimaatakkoord van Parijs en de doelstelling van het Rijk die inzet op een vermindering van 55% CO -productie in 2030 ten opzichte van 1990. Het doel voor 2050 is om klimaatneutraal te zijn. De afspraken zijn vastgelegd in een bestuursakkoord tussen onder meer de VNG en het Rijk. Voor de uitvoering zijn door het Rijk extra middelen beschikbaar gesteld.

Daarnaast zetten we ook in op CO -reductie van onze gemeentelijke organisatie. Velsen heeft in 2020 een CO -reductieplan opgesteld met acties en maatregelen die betrekking hebben op schone energie, duurzaam vervoer en circulaire economie en geeft daarmee het goede voorbeeld. De CO -reductie van 70% die de gemeente als organisatie in 2023 wil realiseren, is groter en sneller dan wettelijk verplicht. In 2023 hebben we nog een grote stap te zetten om deze ambitie te halen.

Circulaire economie

Het Rijk streeft naar een circulaire economie in 2050. Velsen volgt de ambitie van het Rijk, dat met het programma Van Afval Naar Grondstof streefde naar 100 kilogram restafval per inwoner per jaar in 2020 en 30 kilogram per inwoner in 2025. De ambitie van 2020 hebben we in Velsen, ondanks verschillende maatregelen, net als veel andere gemeenten niet gehaald.

Velsen en de andere gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam (MRA) hebben afgesproken om in 2025 50% circulair in te kopen, meer achtergrond is te vinden in de bedrijfsvoeringsparagraaf.

Klimaatadaptatie

De inzet op de energietransitie en circulaire economie hebben tot doel de klimaatverandering te beperken, maar kunnen die niet ongedaan maken. De effecten van die klimaatverandering zijn niet meer te negeren. Deze veranderingen leveren risico's op voor onze economie, gezondheid, veiligheid en ecosysteem. De gevolgen van de toenemende kans op wateroverlast, hitte, droogte en overstromingen ervaren we ook in Velsen. De huidige inrichting van de leefomgeving moeten we aanpassen aan deze nieuwe omstandigheden. Deze aanpassing noemen we klimaatadaptatie.

Velsen volgt het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie (DPRA) dat moet resulteren in een water robuust en klimaatbestendig Nederland en dus ook Velsen in 2050.

Raadsakkoord

Met de kaders van het raadsakkoord en het collegeprogramma zetten we in op een leefbaar en aantrekkelijk Velsen. We willen de gemeente aantrekkelijker maken om in te wonen, werken, ondernemen en recreëren. We stimuleren de ontwikkelingen van de haven, maakindustrie, het midden- en kleinbedrijf en recreatie en toerisme. Velsen ziet ook kansen voor een andere economie, het opwekken van windenergie en zonne-energie en het hergebruiken van grondstoffen en producten. Regionale samenwerking helpt ons om deze ambities te realiseren.

We stimuleren inwoners en bedrijven om duurzaamheidsmaatregelen door te voeren. De gemeente geeft daarbij het goede voorbeeld. In plaats van een nieuw milieubeleidsplan wordt het actuele milieubeleid in de Omgevingsvisie opgenomen.

Een groot deel van de uitvoering van opgaven binnen de energietransitie is de verantwoordelijkheid van de decentrale overheden zoals de gemeenten. Dicht bij de inwoner komen alle opgaven samen. Op basis van onderstaande uitgangspunten is tussen Rijk, VNG, Provincies en Waterschappen via een bestuursakkoord overeenstemming bereikt over de extra middelen voor energietransitie:

  1. Gemeenten krijgen de uitvoeringslasten vergoed.
  2. Gemeenten beschikken over de juiste bevoegdheden.
  3. Gemeenten krijgen de uitvoeringslasten vergoed.

Rechtmatigheidsverantwoording

Op dit moment maakt de rechtmatigheidsverklaring onderdeel uit van de accountantsverklaring. Op dinsdag 31 mei 2022 nam de Tweede Kamer het wetsvoorstel versterking decentrale rekenkamers met een ruime meerderheid aan. De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording maakt hier onderdeel van uit. Met ingang van het verslagjaar 2023 gaan colleges van burgemeester en wethouders van gemeenten en colleges van gedeputeerde staten van provincies en dagelijkse besturen van gemeenschappelijke regelingen zelf een rechtmatigheidsverantwoording opstellen, die opgenomen zal worden in de jaarrekening. Hiermee leggen decentrale overheden zelfstandig verantwoording af over de naleving van geldende wet- en regelgeving bij de totstandkoming van de baten en lasten en balansmutaties in de jaarrekening. Vaststelling van de jaarrekening voor het verslagjaar 2023 volgt in het kalenderjaar 2024. De voorbereidingen voor de rechtmatigheidsverantwoording door het college zijn in gang gezet.

Reguliere activiteiten

Het bestuur van de gemeente Velsen voert het beleid uit binnen de kaders uitgezet door de gemeenteraad. Het bestuur legt hierover verantwoording af aan de gemeenteraad. Dit gebeurt zo transparant mogelijk en in nauwe samenwerking met inwoners, bedrijven, maatschappelijke instellingen en medeoverheden.

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2022 11:48:41 met de export van 11/03/2022 11:31:01