Paragrafen

Lokale heffingen

Bij de berekening van de tarieven afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van 100% kostendekking op begrotingsbasis. In het tarief is rekening gehouden met 21% omzetbelasting.

De kosten die worden toegerekend aan de afvalstoffenheffing nemen in 2023 met € 103.000 toe (0,77%) tot € 13,5 miljoen. Onder aftrek van inkomsten derden van € 1.036.000 wordt per saldo € 12,46 miljoen aan kosten toegerekend aan het tarief 2023. Dit is een stijging van 4,07% ten opzichte van 2022. Dit is meer dan de verwachte stijging van 3% uit de Perspectiefnota 2022. Voor de berekening van het tarief afvalstoffenheffing wordt uitgegaan van 31.540 huishoudens. Dit zijn er 240 meer dan in 2022.

De raad heeft door het aannemen van motie 29 bij het vaststellen van de Perspectiefnota 2016 besloten om met ingang van 2017 een lager tarief op te nemen voor een 1-persoonshuishouden dan voor een meerpersoonshuishouden. Bij amendement 9 op de Begroting 2017 is door de raad besloten dat de gerealiseerde kostenbesparing op het ophalen van het afval voor 50% ten goede moet komen aan de 1-persoonshuishoudens en 50% aan meerpersoonshuishoudens.

Op basis van bovenstaande en het aantal huishoudens in 2022 (rapportage BSGR) leidt dit tot de volgende tarieven:

Tabel: Tarieven afvalstoffenheffing

(Bedragen x € 1)

Tarieven in afvalstoffenheffing

2022

2023

Verschil in % t.o.v. 2022

Verschil in € t.o.v. 2022

1-persoonshuishouden

361,97

374,70

3,52%

12,73

Meerpersoonshuishouden

394,14

406,87

3,23%

12,73

Verschil

32,17

32,17

Tabel: Ontwikkeling aantal huishoudens

Ontwikkeling aantal huishoudens

huishoudens in 2021

huishoudens in 2022

Verschil in
aantallen

1-persoonshuishouden

11.201

11.493

292

Meerpersoonshuishouden

20.010

20.047

37

Totaal huishoudens

31.211

31.540

329

Tabel: Overzicht kostendekking tarief

(Bedragen x € 1.000)

Opbouw kostendekking Afvalstoffenheffing

2022

2023

Verschil in € t.o.v. 2022

Taakveld 0.4 Overhead

124

145

21

Taakveld 0.64 Belastingen overig

75

93

18

BTW

1.818

1.850

32

Taakveld 2.1 Verkeer en Vervoer

270

301

31

Taakveld 6.3 Inkomensregelingen kwijtschelding

671

799

128

Taakveld 7.3 Afval Investeringslasten

54

54

0

Taakveld 7.3 Afval Beheerskosten

10.058

9.877

-181

Taakveld 7.3 Afval Vrijstelling, leegstand en oninbaar

327

380

53

Totale kosten

13.397

13.499

102

Taakveld 7.3 Afval Inkomsten derden

1.422

1.036

-386

Taakveld 7.3 Afval Bruto opbrengst afvalstoffenheffing

11.975

12.463

488

Totale bruto inkomsten

13.397

13.499

102

Financiële toelichting

De lasten zijn aangepast met de prijsindex 3% overeenkomstig de Perspectiefnota 2022. Daarnaast hebben er extra verhogingen plaatsgevonden voor energie en onderhoudsbudgetten in de openbare ruimte die fors doorwerken in de beheerskosten.
Als gevolg van wijzigingen in formatie en uren vallen voor de afvalstoffenheffing de kosten van de doorberekende overhead hoger uit.
De kosten van outsourcing belastingen zijn toegenomen door structurele extra kosten in 2022. Tevens zijn op basis van de uitvoeringsrapportages van de Belastingsamenwerking Gouwe Rijnland (BSGR) de verdeelsleutels voor de uitvoeringskosten aangepast. Hierdoor zijn de toegerekende uitvoeringskosten aan de rioolheffing toegenomen.
Door prijsstijgingen bij de btw-belaste exploitatiebudgetten voor de beheerskosten van afval, het reinigen van de openbare ruimte en de daling van BTW belaste inkomsten is de toegerekende BTW toegenomen.
De verwachting is dat de voorbereidingen in 2023 voor de invoering van het recycle tarief in 2024 zullen leiden tot een daling van het aangeboden restafval. Daarnaast zijn de kosten en opbrengsten van het ophalen en verwerken van het huisvuil die voortvloeien uit het contract met HVC aangepast aan de laatste cijfers van de afvalscheiding, het aantal huishoudens en de prijsontwikkelingen van afvalverwerking en ingezamelde grondstoffen.
Op basis van de werkelijke cijfers 2022 en de verwachting dat de armoede in Nederland zal toenemen als gevolg van de hoge inflatie, is de kwijtschelding naar boven bijgesteld. Daarnaast is de verwachting dat ook de leegstand hierdoor hoger zal uitvallen dan in 2022.

Deze pagina is gebouwd op 11/03/2022 11:48:41 met de export van 11/03/2022 11:31:01